Wat als het boven Groningen fout gaat?

gaswoensdag 06 februari 2013 12:00

Een vraag die actueler is geworden nadat er een rapport verscheen dat aangaf dat risico’s groter zijn dan eerder aangenomen. Bevingen als gevolg van de aardgaswinning zullen heviger zijn en in een groter verspreidingsgebied voor kunnen komen dan tot nu toe werd aangenomen.

De aanleiding: Het rapport.

De kans op een grotere beving (hoger dan 3,9) wordt door wetenschappers berekend op 7% wanneer er de komende twaalf maanden even veel geproduceerd wordt als op dit moment. Binnen de kansberekening en risicomanagement spreek je dan van een grote kans. Er is aangegeven dat de risico’s flink zullen toenemen.

De enige oplossing is het verlagen van de productie en het versterken van gebouwen en belangrijke (water)infrastructurele werken als kaden en dijken.

De bevingen doen zich voor vanwege breuken in de zandsteenlaag (Zechstein) waar tussen de ruimten het gas aanwezig is. Deze laag wordt afgedekt met een dikke zoutlaag die zorgt voor een immense druk. Dat kan bij de breuken zorgen voor schokwerking op ongeveer drie kilometer diepte. Dat is merkbaar aan het oppervlak als aardschok.

Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) is helder in haar advies naar minister Kamp (EZ) de productie zal flink naar beneden moeten. De minister heeft dit advies naast zich neergelegd.

Onderzoek.

Tot 1 december wordt er nu gewerkt aan een onderzoek dat leidt tot een nieuw winningsplan richting de NAM. Daarbij moeten de risico’s van grotere schokken aanzienlijk naar beneden.

Hoe staat de ChristenUnie in deze discussie.

Veiligheid staat bij ons voorop. Ook moet schade die is ontstaan fatsoenlijk worden vergoed. De provinciale afdeling en de lokale afdelingen nemen dit rapport erg serieus. Daarbij hebben we goede contacten met de Tweede Kamerfractie. Direct na bekendmaking is Carla Dik-Faber naar Groningen gegaan om zelf de gevolgen te zien en met bestuurders te spreken. De hoorzitting is er mede op haar initiatief gekomen.

Communicatie.

Omdat we merken dat er veel onrust is en er veel onduidelijkheid is willen we dat informatie goed, duidelijk en voor iedereen beschikbaar is. Als mensen iets van de lokale overheid mogen verwachten is het goede informatie. Die prioriteit hebben we op alle bestuurlijke lagen inmiddels duidelijk naar voren gebracht.

Archief > 2013 > februari