De golfbaan hoe nu verder….

golfbaanmaandag 10 december 2012 20:00

De opgetogen stemming voor de zomer van 2007 over de golfbaan is inmiddels flink bekoeld. Wat door velen werd gezien als het succesnummer aan de boorden van het Schildmeer blijkt door de financiële crisis minder succesvol dan werd verwacht.

De ChristenUnie heeft destijds ingestemd met het voorstel en blijft ook nu achter die keuze staan. De redenen om voor de komst van de golfbaan te stemmen waren voor ons in 2007 niet in de eerste plaats de verwachte inkomsten. Voor ons was de doelstelling en de toezegging van het college om te komen tot werkgelegenheid voor jongeren zonder startkwalificatie leidend. Dat hebben we ook afgelopen donderdag, toen het punt golfbaan op verzoek van de oppositie op de agenda werd geplaatst, onderstreept. Die oproep aan het college blijft overeind.

De aanleg van een golfbaan is geen gemeentelijke verantwoordelijkheid. Dat vonden we eerder en dat vinden we ook nu. Bovendien zou op basis van de kerntakendiscussie die we in de perspectiefwissel hebben gevoerd zo’n aanvraag ook geen kans van slagen hebben.

Toch was er toen sprake van een andere situatie. Al jaren werd tot vervelens toe gewerkt aan plannen voor het Schildmeergebied. Toeristisch vermarkten van het product Schildmeer, betere bewegwijzering, het aansluiten op de N33 door een op- en afrit via de Geerlandweg, Steendam van weg- naar waterdorp, aansluiting op een heropende schipsloot richting het dorp Siddeburen en dan ben ik nog niet eens uitgeput in alle andere planologische kansen en ideeën die werden gezien. Verschillende plannen werden gepresenteerd om bijna gelijktijdig weer in een diepe bureaula te verdwijnen.

Ook speelde de ecologische verbindingszone en de mogelijkheid van een groene en blauwe corridor door de plannen heen.

En juist op de plek die geschikt werd geacht door de golfclub Duurswold had de gemeente grondposities. In de boeken hadden die een waarde van €1,- De gemeente stelde zich met een contragarantie van de andere grondbezitter garant voor de aanleg van dit plan.

De afspraak was dat de golfclub jaarlijks een pachtsom zou betalen. Daarbij is in de besluitvorming destijds te weinig oog geweest voor de voorwaarden waaronder dit zou gebeuren. Dat er sprake moest zijn van een bepaald aantal leden is ook door ons niet voldoende afgewogen. Het bijbehorende bedrijfsplan bevatte die gegevens wel. De ChristenUnie is overigens de enige partij die hiervoor de hand in eigen boezem heeft gestoken.

Dat de nu betaalde pacht lager is dan voorzien moet wel worden afgezet tegen de opbrengst van de grond zonder golfbaan die was namelijk nihil.

Een aantal oppositiepartijen maakte een vergelijking met andere sporten in de gemeente die zich door de effecten van de perspectiefwissel genoodzaakt zien om te snijden in de kosten en het verhogen van de contributie. De burgemeester noemde dit appels met peren vergelijken omdat in tegenstelling tot de golfbaan andere clubs en verenigingen niet of in mindere mate bijdragen aan het gebruik van de voorzieningen.

De discussie zal worden vervolgd, al is dit met het oog op een raadsbreed goedgekeurde begroting en meerjarenbegroting wel erg laat.

Hoe nu verder? De golfbaan zal de komende jaren moeten laten zien serieus werk te willen maken van haar ambities zodat, op termijn, de afgesproken werkgelegenheid en meerwaarde voor het hele Schildmeergebied in praktijk zijn omgezet.

Bijdragen
Commissie