Dag Slochteren? Welkom gemeente Oost Groningen?

gemeentekaartzaterdag 03 november 2012 17:00

Gemeenten van ten minste 100.000 inwoners, dat is waar het nieuwe Paarse kabinet van VVD en PvdA naar toe wil. Wat dat betekent voor de kaart van gemeentelijk Nederland, liet een landelijke krant vandaag zien. Groningen wordt op die manier niet alleen onderdeel van het landsdeel Noord, maar van de huidige 24 gemeenten in Groningen blijven er mogelijk maar drie over.

Slochteren zal dan opgaan in de weliswaar nu virtuele gemeente Oost Groningen. Daar mag je dan straks wel veel meer zaken mee regelen, maar of je daar gelukkig van wordt. Slochteren wordt onderdeel van een van de grootste achterstandsgebieden in Nederland. Sinds jaar en dag bestuurd door links en die hebben nog nooit een goed antwoord kunnen vinden op al die problemen. Een gebied met krimp en een wegtrek van jongeren. Kortom direct al een gemeente die er demografisch en economisch slecht voor staat.

Kijken we naar het Slochteren van nu dan hebben we het om een gemeente die dicht bij de bevolking staat, weet wat ze wil, lage lasten kent en probeert de bezuinigingen evenwichtig te verdelen.

Die bezuinigingen worden nu nog eens versterkt door nog meer uitvoering bij de gemeente te leggen. Meer verantwoordelijkheden, waarbij direct de efficiencykorting op is toegepast.

De ChristenUnie is er steeds duidelijk over geweest, gemeenten die het goed doen en laten zien dat ze zich goed voorbereiden op de toekomst hebben dan ook een blijvende waarde.

Het zijn plannen van een kabinet dat nu al overal met uitroeptekens zet: Wij zijn een Randstadkabinet! Gelukkig zijn er in 2014 verkiezingen. Dan hebt u weer de kans om de partijen te laten zien hoe u over dit soort plannen denkt.

Archief > 2012 > november