Ook Slochteren vindt afschaffen statiegeld een slecht idee.

statiegelddinsdag 10 april 2012 12:00

Met uitzondering van de VVD ziet de gemeenteraad van Slochteren niets in het idee om het statiegeld af te schaffen. De staatssecretaris zou in lijn moeten handelen met de uitspraak van de VNG, eerder gaf 94,1% van de leden (alle gemeenten in Nederland) aan het afschaffen een slecht idee te vinden.

Waarom diende de ChristenUnie hierover samen met de PvdA een motie in? Simpel omdat de gevolgen van het afschaffen de gemeenten op extra kosten zal jagen en daarmee de burgers. Die lastenverhoging via aanslagen afvalstoffenheffing of via de OZB vinden we niet nodig en ook niet terecht. Het is dus vreemd dat de partij die altijd zegt tegen lastenverzwaring te zijn nu het aangekondigde beleid van Den Haag wel steunt en de inwoners van Slochteren opzadelt met de rekening.

Nu als wordt er jaarlijks voor 200 miljoen euro aan zwerfafval opgehaald door gemeenten. Daar betalen alle inwoners aan mee. Nu al is 33% van al het achtergelaten afval, plastic en blik van drankverpakkingen. Dat zal door door het voorstel tot afschaffen van een goedwerkend statiegeldsysteem alleen maar stijgen.

Jaarlijks gooien Nederlanders ondanks nascheiding voor 10 miljard euro aan grondstoffen weg. Door extra aanvoer van materiaal zal de nascheiding minder nauwkeurig worden en neemt zal ook het bedrag aan weggegooide hoogwaardige grondstoffen hoger worden. Grondstoffen die weer geimporteerd moeten worden tegen hoge kosten en milieubelasting.

De motie benoemd duidelijk dat het gaat om een signaal naar de VNG en is dus niet gericht aan het kabinet of een van haar vertegenwoordigers. Opmerkingen als “Dat is landelijk, daar moeten we ons niet mee bemoeien” zijn dan ook niet aan de orde. De VNG is namelijk onze eigen belangenbehartiger, al zou ze die taak in de ogen van de ChristenUnie serieuzer op moeten vatten en minder partijpolitiek moeten bedrijven.

Vanuit Slochteren komt er een helder signaal wanneer de VNG in de aangekondigde ledenraadpleging zal vragen naar het standpunt. Onze ecologische voetafdruk is al groot genoeg, die moeten we niet groter maken dan nodig.

ChristenUnie #duurzaam

TitelBestandsgrootteMIME-type
05042012 Motie Statiegeld (vreemd aan de orde van de dag)19,0 kBapplication/octet-streamdownload

Archief > 2012 > april