Aanscherping WWB.

ordnersmaandag 12 december 2011 09:00

Per 1 januari 2012 zal, -onder voorbehoud van goedkeuring door de Kamer-, de huidige WWB worden aangescherpt en verdwijnt de Wet Investeren Jongeren. Deze gaat op in de Wet Werk en Bijstand. De ChristenUnie maakt zich zorgen over de haalbaarheid en mist heldere doelen in het stuk.

Bij de wijzigingen wordt volgens de aanbiedingsbrief alleen maar beoogd de geldende verordeningen aan te laten sluiten bij de wetgeving zoals deze van kracht is per 1 januari 2012. Ook wordt aangegeven dat het platform niet om een advies is gevraagd. Als één van de redenen wordt het aspect onvoldoende gelegenheid genoemd. De afspraken zijn helder en worden iedere keer weer herbevestigd. We willen in alle voorkomende gevallen een advies van het platform.

Dat de wet investeren jongeren verdwijnt, vinden we een slechte zaak. Bij de instelling hebben we aangegeven dat, vooral de mogelijkheid om te komen tot een werkleeraanbod, en dus ook het maximaal gebruik te maken van talenten, ons aansprak.

Die komt nu op de helling te staan. Een slechte zaak omdat dit garant staat voor negatieve lange termijn effecten.  Zoals het stuk ergens ook terecht aangeeft wordt de klok teruggedraaid.

Ook het VNG maakt zich zorgen. Gemeenten krijgen heel wat op zich af en moeten in erg korte tijd de zaak op orde hebben.

Terechte vragen zijn:

De impact op het ambtelijk apparaat en de werkprocessen.

Gemeenten zullen met een lager re-integratiebudget te maken krijgen. Er zijn in dit stuk nergens afgekaderde doelen of visie te vinden. Die willen we bij de inwerkingtreding van de Wet Werken naar Vermogen absoluut hebben. Graag een toezegging van de wethouder op dit punt. Wat hebben we aan (verwacht) budget, welke doelgroepen hebben er prioriteit en hoe wordt het budget ingezet. Ook de te realiseren doelstelling ontbreekt.

Gemeenten moeten een visie ontwikkelen op de wettelijke plicht tot tegenprestatie voor ontvangers van uitkeringen Wwb, IOAZ en IOAW. Die visie is erg moeilijk uit dit stuk te halen.

Verder wordt er gewaarschuwd voor problemen met de technische uitvoerbaarheid. Hoe denkt de gemeente hiermee om te gaan en tegen welke problemen lopen we mogelijk in Slochteren aan? Is er zicht op de gevolgen en aan welke oplossingen wordt er gedacht?

Commissie

Archief > 2011 > december