Langdurigheid en stimuleringsfond in de commissie.

spaarvarkenmaandag 12 december 2011 08:30

De commissie Leren, Werken en Zorgen besprak de aanpassingen van de langdurigheidstoeslag en het stimuleringsfonds. De aanpassingen zijn nodig omdat er bezuinigd moet worden.

Deel Langdurigheidstoeslag.

In de tekst is sprake van verschil in de te hanteren van de inkomensnorm. Bij artikel 2 eerste bullit wordt gesproken over 100% in plaats van 110%  Wel horen we graag of ook bij dit onderdeel de 110% het maximaal en wettelijk toegestane percentage is en wat deze verlaging effectief aan bezuiniging oplevert.

Deel stimuleringsfonds

Bij de totstandkoming van de perspectiefwissel werd terecht rekening gehouden met de aangekondigde verscherpingen van de rijksoverheid op het gebied van sociale zaken. Omdat goed beleid rekening houdt met te verwachten effecten van opgelegd beleid heeft het ook een plek in de perspectiefwissel gekregen en is er een bezuinigingstaakstelling benoemd.

Voor de ChristenUnie is en blijft een goed minimabeleid van grote waarde, dat geldt ook in een tijd waarin grotere groepen het in de samenleving moeilijker krijgen. Juist op dit dossier kunnen we laten zien dat we in ons politieke handelen rekening houden met Bijbelse waarden. Zorg voor elkaar is niet alleen maar belangrijk omdat we vinden dat het zo hoort, maar ook omdat het ons is opgedragen.

We kijken dus allereerst naar mogelijkheden om zelf te besparen, door efficiënter te werken kan er aan de uitvoeringskant worden bezuinigd. Mensen zelf verantwoordelijk maken past ook bij de afgesproken hoogwaardige handhaving en had dus ook al wel eerder gerealiseerd kunnen worden.

De verlaging van de norm van 115% naar 110% heeft effectief weinig invloed. Zoals bij alle grenzen is ook deze grens arbitrair. Omdat we te maken hebben met een wettelijke verplichting zullen we akkoord gaan.

Het verlagen van de vermogensgrens met 50% lijkt aan de ene kant een logisch gevolg dat voortkomt uit de afspraken van de perspectiefwissel. Toch heeft het mogelijk ook negatieve gevolgen voor bijvoorbeeld ZZP-ers die te maken hebben met een laag inkomen. We willen graag weten wat er allemaal wordt gerekend tot vermogen. Ook willen we geïnformeerd worden over mogelijkheden om deze groep te helpen.

Bij brief van 1 november geeft u bij het platform aan geen gebruik te willen maken van de mogelijkheid om gemeentelijke heffingen automatisch kwijt te schelden. We horen graag de reden voor dit besluit.

Vanwege het niet gebruik zijn we akkoord met het schrappen van de oppasvergoeding. De te vergoeden telefoonkosten zouden overeen moeten komen met de normen van het NIBUD. Voor telefonie gekoppeld aan Internet stellen we voor het bedrag te bepalen op 20 euro.

Het hanteren van het NIBUD bedrag is zuiverder dan het gebruik van een fictief bedrag en ook beter verdedigbaar.

Commissie

Archief > 2011 > december