Slochteren speelt geen spelletje hard to get.

kaart herindelingzaterdag 12 november 2011 18:00

Blijkbaar heeft de DvhN verslaggever het, gezien een bericht onder de titel "Nee zeggen en ja bedoelen?" niet zo goed begrepen. De gemeenteraad van Slochteren is er dacht ik duidelijk over, we gaan niet in op de avances van de gemeente Hoogezand-Sappemeer.

Dat Hoogezand-Sappemeer wil fuseren verbaasd me niet. De begroting van Hoogezand heb ik gelezen en als goede samenwerkingspartners hebben we dat op fractieniveau onder deskundige leiding gedaan. Conclusie de begroting is een technisch en cijfermatig niet goed onderbouwd verhaal. Voorzieningen worden leeggesloopt en ergens anders aan uitgegeven. Dat doe je pas als je ambities voor woningbouwprojecten los laat en andere plannen voor grote investeringen los laat. En als je dan al vragen krijgt draai er dan niet met mooie woorden omheen en ga in op de vraag zelf. Meerjarig sluit de zaak niet, maar om een kerntakendiscussie mag je meerdere keren vragen. Zelf het binnenhalen met een motie zet geen zoden aan de dijk.

De ChristenUnie heeft alleen gereageerd op een motie van de PS fractie en op het feit dat de gemeente Hoogezand-Sappemeer uit eigen beweging en zonder het daarin kennen van Slochteren een brief heeft geschreven aan GS. Door dit soort handelingen legt het college van Hoogezand-Sappemeer wel een ‘claim’ op de samenwerking. Moet Slochteren verder willen met een gemeente die aan de ene kant zegt samenwerking prima te vinden, maar aan de andere kant blijk geeft van een andere houding en liefst verder wil.

De gemeentelijke samenwerking is nu eerst voldoende. In 2012 komen er nieuwe bestuurskrachtonderzoeken, laten we daar niet op vooruit lopen.

Al met al deed de hele bijdrage me een beetje denken aan de belachelijke hit ‘Nee is ja’ van Dennie Christian. Waarom zou een duidelijk nee, niet op een duidelijk ja mogen volgen? Blijkbaar is de verslaggever er zelf, gezien het vraagteken in zijn titel, ook niet meer zo zeker van.

Opinie

Archief > 2011 > november