Wel chippen, maar geen diftar.

diftarvrijdag 24 juni 2011 16:15

De containers in Slochteren zouden een chip moeten krijgen. De reden hiervoor snapt de ChristenUnie er zijn nogal eens containers spoorloos verdwenen en dan komt er een nieuwe. Die gemiste containers staan voor een groot deel wel langs de weg. Gevolg er wordt extra geleegd zonder te betalen en dat kan niet de bedoeling zijn.

Betalen voor je afvalstoffenheffing betekent dat je wekelijks de grijze of groene container aan de weg mag zetten. In Slochteren betaal je per huishouden via de gemeentelijke belastingen. Die belastingen zijn bedoelt om de afvalverwerking kostendekkend te maken. Gemeenten mogen geen winst maken op de afvalstoffen. De indruk die door wethouder Huizing werd gewekt op dit punt als zou het de gemeente winst opleveren klopt volgens de ChristenUnie dan ook niet.
Een bijeffect van chippen zou kunnen zijn dat we partner Hoogezand-Sappemeer volgen in hun manier van inzameling, namelijk een gedifferentieerd tarief en per leging betalen. Die indruk kregen we ook omdat naast de verdwenen containers ook het gebruik van de vuilophaalwagen van Hoogezand-Sappemeer als reden werd genoemd. Het antwoord was duidelijk geen diftar voor Slochteren. We zullen het onthouden! We zijn geen voorstander van diftar omdat het zal zorgen voor extra zwerfvuil en daarvan hebben we als gemeente helaas al genoeg. Bovendien heeft diftar vaak een prijsopdrijvend effect en zou er een goed alternatief moeten zijn om beter gescheiden in te zamelen.

Bijdragen
Commissie