Evaluatie Leefbaarheidsfonds

leefbaarheidsfondsvrijdag 24 juni 2011 14:00

Door sommigen verguisd en weggezet als barbecuepot maar door veel burgers en instellingen de afgelopen jaren ervaren als een mooie manier om de leefbaarheid in de buurt of het dorp te verbeteren. Wie eerlijk wil kijken ziet dat ook. Wie vooraf al een indruk had mag dat natuurlijk ook consequent volhouden. De cijfers zijn duidelijk.

De doelstelling van het leefbaarheidsfonds was bij de instelling hiervan in 2009 bedoelt als stimuleringsmiddel die zorgen voor een verbetering van de leefbaarheid en de sociale leefkwaliteit.
Dat dit een mooi streven is behoeft geen betoog. Dat dit moeilijk te meten is trouwens ook. De vraag om een evaluatie zal dan ook vooral moeten gaan om de tevredenheid. Soortgelijke evaluaties krijgen we ook van de WMO. Dan vaak met een cijfer. Het gaat daarbij natuurlijk ook om een gerichte enquête. Dat is ook nu gebeurd. Want als je wilt weten of er in een behoefte is voorzien dan wil je natuurlijk ook gericht werken.
Wie kijkt naar de uitgaven ziet ook direct al staan dat het grootste gedeelte is gegaan naar cultuur gevolgd door sportverenigingen, dorpsverenigingen, jeugd en uiteindelijk buurtverenigingen. Bij de laatste kan ik me voorstellen dat er een mooi stukje vlees voor op de barbecue is gekocht. Als dat voor anderen reden is om te doen voorkomen dat er voor een tonnetje of twee aan vlees is weggegeven is dat een welk erg vreemde conclusie.
Belangrijker is te kijken naar de doelstelling waaraan is getoetst die doelstelling is voor de ChristenUnie het kader. Vandaaruit willen we werken en dat is ons afwegingskader. Gelet op de aanvragen en de categorieën kunnen we zeggen dat belangrijke dragers van de samenleving hierin zijn vertegenwoordigd. Maar ook dat er volgens degenen die de enquête hebben beantwoord sprake is van middel dat aansluit op verwachtingen en wensen.
Als laatste laat het zien dat er ook andere financiers hebben aangesloten zodat het uiteindelijke bedrag voor leefbaarheidsdoelen is gestegen tot 360.000 euro. Daarvoor hebben veel inwoners van de gemeente deel kunnen nemen of genieten van culturele, sportieve en samenbindende evenementen in de gemeente. Daar is de ChristenUnie in elk geval blij mee. Er ontstaat namelijk meer samenleving en in een geïndividualiseerde maatschappij is dat bijna onbetaalbaar.

TitelBestandsgrootteMIME-type
01 Raadsvoorstel Evaluatie Leefbaarheidsfonds 2009 - 2010269,7 kBapplication/pdfdownload
02 Enquete leefbaarheidsfonds54,9 kBapplication/pdfdownload
Bijdragen