Masterplan Slochteren

Slochteren houtstekvrijdag 11 februari 2011 12:00

De ChristenUnie wil investeren in het dorp Slochteren. De plannen moeten aansluiten op het karakter van dit gebied. Cultuur historie vraagt om afgewogen keuzes en zorgvuldige invulling. Dat het onderwerp leeft bleek uit de inspraakreacties en ingediende zienswijzen.

Het beter op de kaart zetten van Slochteren en de Slochterhaven is zeker noodzakelijk. Typ je Slochteren haven in op Google, dan krijg je aanduidingen van het haventje in Scheemda, Heiligerlee en notabéne Oostwold, verder nog Delfzijl en een basisschool in Onderdendam en een jeugdcentrum in Roden. Dat was het! Typ je Slochterhaven in , dat heb je 1 juiste hit. Conclusie: “De Slochterhaven staat nog niet op de “kaart”. Sterker nog, het is nauwelijks vindbaar. Ten minste als je redelijk gericht zoekt op Internet. Uiteraard kun je het plaatje wel vinden, als je weet waar je zoeken moet zoeken, maar meer is het “nog” niet.

Aangaande de definiëring:

We hebben besloten om het centrum inclusief Erfgoedkwartier en haven beter op de kaart te zetten. Ik denk wel dat we de gebiedsdefinitie van het erfgoedkwartier nog eens goed moeten bestuderen. Naar mijn idee horen daar ook nog enkele panden aan beide zijden van de Hoofdweg bij, die niet als dusdanig omschreven staan. Het zou fijn zijn als we deze in ieder geval ook in het definitiegebied betrekken. Zo kan er 1 plan ontwikkeld worden en hoef je niet telkens alles op microniveau af te wegen. Wat mij betreft gaat het dan om Hoofdweg/ Slochterdiep tot en met het pand met het opschrift t Olde Postkantoor.

Aangaande eenheid voor de planontwikkeling:

Dat we nu drie ontwikkelplangebieden maken lijkt me ook niet wijs. Het gaat om een relatief klein gebied. We zullen op zoek moeten naar en synergie in het gebied. Deze ligt hier in het cultuur historisch karakter. Deze uitstraling mogen we naar mijn idee dan ook niet aan tasten. Een klein modern accent moet dan mogelijk zijn, de aankoop van de gebouwen van Ten Have was erop gericht om de cultuur historische waarde in het gebied weer terug te brengen. Nu lijkt het er op (blz. 34/35, 38/39/40) dat de exploitatie door projectontwikkelaars leidend gaat worden in het gebied. De adviezen van de stedenbouwkundigen lijken niet altijd de beste resultaten op te leveren. Laten we ook luisteren naar de bevolking als het gaat om de invulling van het gebied. Uit de reacties van de bevolking komt met name de cultuur historische waarde als rode draad naar voren. Naar mijn idee, dus weinig toevoegen in bouwvolume, maar wat er is slim gebruiken. Misschien nog enkele uitbreidingen met glas, maar dan blijft het zicht historisch.

Economische haalbaarheid lijkt de sleutel. Ook bij het “omklappen” van het havenbekken lijken economische motieven leidend te worden. Laten we er voor waken dat dit niet gaat gebeuren. Uiteraard moet alles binnen de grenzen van het economisch haalbare liggen, echter grote bouwblokken lijken me absoluut niet cultuur historisch waardevol te zijn. Het voorbeeld met de 4 kapschuren deed mij enorm schrikken en lijkt me onwenselijk.

Het model Brink met één plein en royale zichtlijnen lijkt bij ons het meeste kans te maken. Grote gebouwen plaatsen verbreekt de zichtlijnen en het open landschappelijke karakter wordt daarmee aangetast. Ook de aangeduide hoogte lijkt me zeer onwenselijk. Vanuit het voorste terras bij BistroS zou je masten van de zeilboten kunnen zien en niet een of ander modern architectonisch hoogstandje.

Havenplaatsjes hebben vaak een intiem karakter. De vergelijkingen in de documentatie zijn die van brinkdorpen. Mogelijk moeten we die discussie nog eens voeren. Ook het aansluiten bij bestaande fietsroutes e.d. zou enige aandacht kunnen krijgen om de leefbaarheid te vergroten. Wel is dan medewerking van derden nodig, zoals restaurants die om 10:00 ’s ochtends een kopje koffie willen schenken.

In dit document wordt ook de discussie aangaande voorzieningen voor eigen bewoners aangeraakt. Dit lijkt me echter een iets voor separate besluitvorming. Ik zou graag zien dat de besluiten aangaande dit onderwerp buiten dit besluit gehouden worden. Ook de begroting van dit project voor voorziet daar niet in. (blz. 13.)

Parkeren:

Slochterhaven gebied: De genoemde parkeerplaatsen liggen allemaal iets verder van het cultuur historisch centrum , ook lijkt het er op dat parkeerplaatsen van de Seghesteen meegeteld worden, dat lijkt me onjuist, tenzij de gemeente eigenaar is van die parkeerplaatsen. Dat laatste was mij dan niet bekend. Volgens mij liggen er ook mogelijkheden tot parkeren bij het verdubbelen van het aantal parkeerplaatsen bij de Fraeylemaborg. En mogelijk is er een extra aantal (busparkeerplaatsen) te realiseren bij het politiebureau (of aan het Padje). We dienen rekening te houden met extra parkeerplaatsen voor bussen.

Ook zouden we bij de omliggende bedrijven kunnen aandringen op parkeren op eigen terrein. Dit zou volgens mij meer dan 50% van alle dagelijks bezette plaatsen vrij maken voor bezoekers.

Link naar de stukken en woordvoeringen in eerste en tweede termijn van commissie en portefeuillehouder:

Bijdragen
Commissie