Wethouder financiën waarschuwt voor optimisme.

tbokkebladwoensdag 27 oktober 2010 13:00

De raadscommissie financiën besprak vorige week donderdagavond de Begroting 2011 en de Meerjarenbegroting 2011-2014. Het zal niemand zijn ontgaan dat veel gemeenten in Nederland moeten gaan bezuinigen vanwege de economische recessie en dat daar naar alle waarschijnlijk ook nog eens een korting van het Rijk bovenop zal komen.

Slochteren zal eveneens niet aan bezuinigingen ontkomen, al heeft het college voor volgend jaar nog een sluitende begroting weten te presenteren.

Dat laatste is ook begrijpelijk, zo stelt de fractie van Gemeentebelangen. Nico Stok namens deze partij “Het college schrijft dat we terughoudend moeten zijn met nieuw beleid. Nou dat is dan prima gelukt, want wij zien geen enkel nieuw beleid. Je moet je afvragen wat deze gemeente nog met drie wethouders moet. Er zijn amper taken voor twee wethouders.”

Gerard Renkema (GroenLinks/D66) stelde dat terughoudend zijn nog niet hoeft te betekenen dat het als college niets hoeft te ondernemen.

De derde oppositiepartij, het CDA was enige wel tevreden over de terughoudendheid: “Wij hebben bij de zomerbrief gezegd, dat de hand op de knip zou moeten.

De drie coalitiepartijen waren wel tevreden over de gepresenteerde begroting. PvdA-er IJsbrand van der Leeuw: “Het college heeft de zaken op orde”. Over de bezuinigingen na 2011 zei Van der Leeuw: “Iedere inwoner van de gemeente gaat ermee te maken krijgen”.

De ChristenUnie vond het “stoere taal” om in de begroting te spreken over ‘onorthodoxe oplossingen’ en ‘dat er voor heilige huisjes geen plaats is’. “Zeker als je nog in gesprek moet met de inwoners”. zei Niels Joostens.

Volgens Jannie van der Meer (VVD) is er geen sprake van paniekvoetbal. “Mensen kunnen meer als ze minder voor onmogelijk houden”, waren haar gevleugelde woorden.

De wethouder financiën waarschuwde de commissie: “Er zijn berichten dat het wel eens mee zou kunnen vallen. Daar moeten we niet op rekenen, het kon wel eens tegenvallen”. De eerste tegenvallers zijn er al. Boersma: “Binnenkort komt de BURAP II naar u toe. Daarin worden voor onze gemeente ook de gevolgen van de economische recessie zichtbaar. Zo hebben we meer vragen voor de WMO gehad en zijn er leningen verstrekt aan ondernemers. Al met al komen we dit jaar zo’n 300.000 euro lager uit dan begroot”.

De Begroting 2011 en de Meerjarenbegroting 2011-2014 worden ter besluitvorming op 11 november aan de gemeenteraad voorgelegd.

Archief > 2010 > oktober