Mediageniek.

maandag 06 september 2010 08:30

Is politiek nog wel interessant genoeg voor de gemiddelde burger? Het is een vraag die sommige politici behoorlijk puzzelt. Het succes van een raadsvergadering staat of valt voor hen bij aan- of afwezigheid van een volle publieke tribune en een gevulde perstafel. Dat is wat mij betreft,toch een wat vreemde manier van kijken.

Een succesvolle raadsvergadering begint wat mij betreft met een goede voorbereiding, en dat is meer dan het lezen van de stukken. Er zijn dan ook weinig raadsvergaderingen die ik begin zonder een blik in de boekenkast. Vaak staat daar nog wel iets dat kan helpen bij de voorbereiding van de vergadering. Ook het vergelijken van de raadsstukken met die in andere gemeenten levert soms goede voorbeelden die ook in Slochteren praktisch nut hebben. En sinds we samenwerken met Hoogezand-Sappemeer lijkt het me ook goed wanneer je als politieke partijen overlegt met de collega’s daar. De ChristenUnie is het aan haar stand verplicht om de bevolking van onze gemeente zo goed mogelijk te dienen.

Is het dan niet belangrijk dat ook de politiek dichterbij de mensen komt? Ja, maar volgens mij staat of valt dat niet met de structuur. Dat argument is nog nooit van goede argumentatie voorzien. Structuren vormen geen garantie voor een grotere belangstelling. Voorbeelden in andere gemeenten laten dat overduidelijk zien. Een politieke markt, een inloopspreekuur, cafésessies en andere vormen die de afstand tussen de burger en politiek moesten verkleinen zijn niet erg succesvol.

Ook in Slochteren heeft de publieke tribune wel eens overvol gezeten. En ik ben vast niet de enige die daar nou niet bepaald met een prettig gevoel aan terug denk. Telefoonnummers van politici stonden toen ongetwijfeld in de mobieltjes van het journaille. Nu vind ik het prima wanneer ze mijn nummer hebben, maar dan wel graag voor de serieuze onderwerpen. Misschien heeft de griffie in Hoogezand-Sappemeer wel gelijk wanneer ze stelt dat nieuws blijkbaar allereerst leuk moet zijn.

In Trouw werd een aardig beeld gegeven van de verschillen in Nederland. De Groninger gemeenten krijgen inderdaad weinig bezoek van de pers. In nog geen 70% van de vergadering was ook maar één journalist te vinden. In Zeeland is dat bijna 100%. Groninger gemeenten eindigen, ten opzichte van het gemiddelde van 86% landelijk, dan ook onderaan de belangstellingsladder.

Opvallend is ook dat bijvoorbeeld Delfzijl met de komst van een stabieler bestuur veel minder interessant is voor de schrijvers van de krant en radio- en televisiemakers. Met dat gegeven in het achterhoofd lijkt het me als politicus een compliment dat de pers de interesse heeft verloren. Eindelijk kom je aan besturen toe, en dat is ook de reden waarom je er zit. Prima als er een grote belangstelling is. Graag zelfs! Maar de kwaliteit van besluitvorming staat of valt er niet mee.

Column

Archief > 2010 > september