De ChristenUnie kiest voor een sterk hart in Slochteren.

Fraeylemaborgdonderdag 27 mei 2010 20:00

Slochteren heeft een prachtig historisch hart dat nu al onderscheidend is. Na jaren praten zetten we nu stappen om het beeld completer te maken.

De bedrijfsverplaatsing is een noodzakelijke stap om de eerder gedane beloften aan de Slochter bevolking, om het aanzien van het hart van deze woonplaats aanzienlijk te verbeteren, na te komen. Ook in ons verkiezingsprogramma hebben we aan de ontwikkeling van het hart van Slochteren de nodige aandacht gegeven. We zijn er trots op dat we het eerste resultaat van ons programma en de samenwerking binnen de coalitie daadkrachtig mogen ondersteunen.\

We hebben vanuit de politiek enkele jaren intensief met de bevolking samen gewerkt om tot de mooie toekomstvisie "Het land van Slochteren" te komen. Dit nu, is een belangrijke stap in de ontwikkeling van het rijke cultuurhistorische hart van de plaats Slochteren waar de bevolking al zo lang op wacht. Het past ook goed bij dat wat we in de bestuurlijke agenda eerder hebben verwoord.

De bevolking heeft er recht op dat we er iets moois van maken. Het vrijmaken van dit terrein is een mooie stap in de goede richting.

Het geeft ook de waarde aan die de wij als ChristenUnie aan een prettige leefomgeving hechten. Als hier een soort plein met parkachtige uitstraling gerealiseerd kan worden, heeft Slochteren er een prachtige plek bij om met het gezin even op een mooie zomerdag een ijsje te nuttigen, voor ouderen om op een bankje te zitten en elkaar te ontmoeten. Het creëert kansen om de Slochter bevolking dichter bij elkaar te brengen en voor ontspanning. Ook creëert een dergelijke publieke ruimte in een cultuurhistorisch verband een extra zuigende kracht op mensen die velen als toeristen aanduiden.

Mogelijk ten overvloede: Over de uiteindelijke invulling van het pand en het perceel en de samenhang met het nieuw te ontwikkelen havengebied, wordt hierbij nu nog geen besluit genomen. Dit zou men uit de berichtgeving in o.a. het Bokkeblad kunnen concluderen. De ideeën voor de latere invulling van het plein zijn legio. Het is goed dat de gemeente op deze manier voorwaarden en mogelijkheden schept voor ondernemers die een graantje mee willen pikken van de 80.000 bezoekers die alleen al de Fraeylemaborg trekt. We kunnen gerust stellen dat we er alles aan zullen doen om ondernemerschap in dit pand te stimuleren.

Dat dit pand deel gaat uitmaken van het aankomende nieuwe hart van Slochteren staat echter als een paal boven water. Dus zullen wij als ChristenUnie het voorstel om de benodigde gelden beschikbaar te stellen, van harte ondersteunen.

Commissie

Archief > 2010 > mei