Stem op Noord in Slochteren.

RTV Noord busdonderdag 09 februari 2006 23:00

De verkiezingscaravaan van RTV Noord peilt de stemming in aanloop naar de verkiezingen op 7 februari was Slochteren aan de beurt.

Op 7 februari kwam de verkiezingsbus van TV Noord naar het plein voor het gemeentehuis. De politieke opponenten konden op het politieke strijdtoneel met elkaar het debat aangaan. Het regenachtige en winderige weer maakte het aanrukken van ladingen gemeente Slochteren paraplus noodzakelijk. Publieke belangstelling was mee door het regenachtige weer erg gering. Manmoedig sloegen de lijstrekkers zich door de vragen heen.

Tijdens de tv-opnamen werden er in drie sessies vragen afgevuurd op de lijsttrekkers. Allereerst de vraag met welk thema de verkiezingen worden ingegaan, gevolgd door de financiën en de woningbouw en landbouw. Best moeilijk om in zo korte tijd even neer te zetten wat je eigenlijk kwijt wil. Net wist ik niks en schoot me alleen één dom puntje te binnen. Nu ik hier weer sta weet ik ineens wel wat ik had willen zeggen. Zo was één van de reacties. De ChristenUnie kon duidelijk maken waar ze de komende tijd op in wil gaan zetten. Kritisch op het beleid van het huidige college waar dat moest. Vooral op het punt van de bezuinigingen stonden oppositie en coalitie lijnrecht tegenover elkaar. Als we het college mogen geloven is het allemaal geweldig. De onvermijdelijke consequentie als je naast lijstrekker ook nog eens wethouder bent. En dat laatste is bij Gemeentebelangen Slochteren, VVD en CDA het geval.

De kritiek van de ChristenUnie richtte zich vooral op het laten liggen van mogelijkheden om te investeren in mensen. De afgelopen periode is er wel geïnvesteerd in steen. We hebben straks wel mooie bouwwerken maar door de toegenomen exploitatiekosten zullen ook de tarieven voor de gebruikers flink omhoog moeten. De ChristenUnie wil weer terug naar de menselijke maat. De bezuinigingen hebben gewoon pijn gedaan. Dat ontkennen getuigd van weinig realiteitszin. Er is veel bezuinigd in de maatschappelijke sector. Benchmark maakte duidelijk dat de gemeente Slochteren op sommige punten veel meer geld uitgaf dan vergelijkbare gemeenten. De bestuurlijke organisatie was veel te groot geworden. De ChristenUnie heeft de bereidheid gehad om dat mee in kaart te brengen. Het is de ChristenUnie wel eens verweten dat ze daarmee het college uit de misère heeft geholpen. Maar ook als oppositiepartij moet je als dat wordt gevraagd optimaal inzetten op het waarborgen van de belangen van de burger. Uiteindelijk zijn het college en de collegepartijen verantwoordelijk voor het maken van keuzes en het steunen daarvan. De ChristenUnie kon zich in een aantal van die keuzes niet vinden.

Niet voor niets draagt ons verkiezingsprogramma de titel 'Van Ik naar Samen' en als slogan 'Voor elkaar'. We willen ons gaan richten op de mensen. Hoe zorgen we er voor dat de inwoners kunnen genieten van deze fantatische gemeente. Het verkiezingsprogramma geeft daarvoor een aantal actiepunten. Samen werken aan een actieve en betrokken samenleving. Doet u mee. Stem dan 7 maart op de ChristenUnie. CU @7 maart! >>>Fotoverslag<<<

Achtergronden
Campagne