De programmabegroting in de raad.

JJ Boersmadonderdag 12 november 2009 19:00

De programmabegroting laat zien wat echt belangrijk is. Een overheid die investeert in de samenleving door haar te betrekken bij het beleid en serieus te kijken naar wat wel en niet kan. Dat was de opdracht waar het college in 2006 mee is begonnen. Investeren in mensen en voorzieningen is en blijft belangrijk. Op die manier maken we werk van de visie die we hebben op de gemeente. Zoals verwoord in “Het land van Slochteren 2020.”

Het motto van het collegeprogramma “Samen doen, samen verantwoordelijk” sprak en spreekt de ChristenUnie aan. Er is de afgelopen vier jaar zeker werk van gemaakt en heel veel voorgenomen doelen zijn omgezet in de praktijk. Genoeg reden om tevreden te zijn. Zelfgenoegzaamheid is niet passend in de politiek. Daarbij is het niet eens zo heel erg belangrijk of je onderdeel uitmaakt van de coalitie of niet-coalitie. De scheidslijnen daartussen worden in Slochteren soms wel heel erg scherp gesteld. Dat is jammer en ook niet nodig.

De ChristenUnie is blij met twee coalitiepartners die loyaal hebben meegewerkt om de voor ons als ChristenUnie belangrijk punten om te zetten van de papieren ideaal naar de praktijk van elke dag.

Iedereen doet mee, niemand aan de kant.

Voor de ChristenUnie is het belangrijk dat iedereen zijn talententen inzet. Je maakt werk van wat je is gegeven. Dat is nooit vrijblijvend. Wie niet wil heeft wat ons betreft ook echt een probleem. De ChristenUnie heeft niet veel op met een u-vraagt-wij-draaien aanpak. Wel hebben we als lokale overheid een belangrijke rol en moeten we ook echt een stimulans zijn. Vooral in onze daden. Slochteren moet in vergelijking met andere gemeenten goed scoren op dit onderwerp.

De ChristenUnie heeft steeds aangegeven work-first en school-first belangrijk te vinden omdat op jonge leeftijd de basis wordt gelegd naar de toekomst. Daar mag extra geld en inzet tegenover staan. De mogelijkheden die we daarbij krijgen in de nieuwe Wet Investeren Jongeren moeten we aangrijpen. In december zullen we de lokale invulling bespreken en een aantal stukken moeten vaststellen. Omdat er voldoende tijd is genomen om de stukken te produceren verwachten we ook dat ze van zeer goede kwaliteit zijn. We zijn benieuwd.

Vrijwilligers.

Niet alleen betaalde arbeid zou belangrijk moeten zijn in de maatschappelijke waardering die mensen krijgen. Vrijwilligerswerk of dat nu gebeurt op het gebied van cultuur, sport of maatschappij is onbetaalbaar. We kunnen onze waardering op verschillende manieren uitdrukken. Het is goed dat we vrijwilligers in het zonnetje zetten. Gelukkig doen we dat in de gemeente Slochteren ook. Toch kunnen we het nog concreter maken. De ChristenUnie heeft dan ook gevraagd waarom we in Slochteren niet mee doen met de mogelijkheid van een vrijwilligersverzekering.

Landelijk is ongeveer 25% van de Nederlanders actief als vrijwilliger. Het zou de ChristenUnie niet verbazen als dit percentage in de gemeente Slochteren net als in andere plattelandsgemeenten nog hoger is. De ChristenUnie waardeert elke inzet.

Uit onderzoek is gebleken dat vrijwilligersorganisaties aansprakelijkheidskwesties als een groot knelpunt ervaren. Er bestaat veel onduidelijkheid over de bestuurdersaansprakelijkheid en die van de vrijwilligers zelf. De meeste vrijwilligersorganisaties weten niet of en hoe de aansprakelijkheid van de vereniging, de leden, het bestuur en de vrijwilligers is afgedekt. De risico's worden klein geacht en zodoende verkeerd ingeschat. Bijkomend probleem zijn de kosten verbonden aan de noodzakelijke verzekeringen.

De lokale vrijwilligersverzekering biedt een goede vergaande oplossing van een belangrijk knelpunt onder vrijwilligers en zorgt ook dat de regeldruk af neemt.

Een vrijwilligersverzekering kost de gemeente, zo blijkt bij navraag aan de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) bij een basispolis ongeveer 0,25 eurocent uitbreiding naar een totaalpakket zou moeten worden overwogen wanneer de vrijwilligersverzekering door gebruikers wordt gewaardeerd en blijkt dat het totaalpakket meerwaarde heeft.

Het CDA vroeg in de commissie om meer details, ze zouden er deze keer ook zelf mee komen. We nemen aan dat ze tot dezelfde informatie zijn gekomen als de ChristenUnie. De informatie die we bij de vergadering van de commissie financiën al gaven blijkt te kloppen.

VNG Vrijwilligers BasisPolis.

• Verzekerd bij overlijden blijvende invaliditeit
  • Geneeskundige kosten
  • Psychische hulpverlening
  • Materiële schade
  • Acute huishoudelijke hulp (20 uur)
  • Aansprakelijkheidsverzekering voor vrijwilligers.

Belangrijk om te weten is dat mantelzorgers en de vrijwillige brandweer en politie niet onder deze collectieve vrijwilligersverzekering vallen. Voor hen zijn andere goede regelingen mogelijk.

Wethouder Huizing heeft aangegeven eerst met de vrijwilligers te willen praten. We zijn benieuwd naar de uitkomsten van die bespreking. Gelet op het doel en de waardering die we nog eens extra willen uitspreken in de richting van de vrijwilligers, blijft de ChristenUnie bij haar wens over te gaan tot deze verzekering.

Jeugd en het jongerenbeleid.

De ChristenUnie blijft kritisch en meedenkend op dit onderwerp. We willen benadrukken dat we blij zijn als raad actief betrokken te zijn geweest bij dit onderwerp. Voor de ChristenUnie is het onderwerp jeugd ontzettend belangrijk. Jongeren en de ChristenUnie horen bij elkaar! Gelukkig is er deze kabinetsperiode voor het eerst een ministerie voor Jeugd en Gezin. Lokaal kunnen we daar de vruchten van plukken.

Je bent jong en je hebt…. schulden.

Jongeren moeten eerder zakgeld krijgen om op jonger leeftijd al te leren keuzes te maken. Dat was de boodschap in de landelijke en regionale berichtgeving van twee weken geleden. Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) maakt zich zorgen over de financiële opvoeding van onze jongeren.

Ook de ChristenUnie maakte haar zorg hierover al duidelijk. Contacten met instanties wijzen uit dat schulden van bedragen tot zelfs 6000 euro en meer, op jonge leeftijd helaas geen uitzondering meer zijn.

Goed leren omgaan met geld is ook in het belang van de gemeente. Door er op tijd bij te zijn kunnen we de vraag om schuldhulpverlening. De vraag om budgetlessen was voor ons een logisch vervolg.

We hebben de toezegging gekregen dat het onderwerp mee zou worden genomen in de vergadering van het Lokaal Onderwijs Beleid. We weten dat die afgelopen maandag is gehouden en zijn dan ook erg benieuwd naar de uitkomst van de bespreking.

Eigen Kracht Conferentie. (EKC)

Helaas groeien niet alle jongeren probleemloos op. De vraag naar hulp en zorg neemt steeds meer toe. Daar moeten we iets mee doen. De provincie Groningen heeft € 270.000 beschikbaar gesteld om met de Eigen Kracht Conferentie aan de slag te gaan.

Bij een eigen kracht conferentie wordt een probleem in een gezin aangepakt in de sociale omgeving van het gezin zelf. De ervaring is dat daardoor sneller een oplossing wordt gevonden en de toestroom richting jeugdzorg minder nodig is. Ook belangrijk is dat er oog is voor alle betrokkenen. Het heeft namelijk impact op het hele gezin en niet alleen op die ene jongere met een probleem. Samen met Hoogezand-Sappemeer zijn we door de Provincie in een cluster geplaatst. We kunnen aanspraak maken op een stevige subsidie van 75%. Dat geldt overigens niet alleen voor de EKC maar ook voor een preventieve aanpak van alcoholmisbruik onder jongeren.

De ChristenUnie ziet de volgende voordelen.

• Het hele gezin is in beeld, dus ook alle actoren bij het probleem.
  • Iedereen heeft de gelegenheid lucht te krijgen. Aandacht.
  • De kosten zijn lager dan een heel traject in het jeugdzorgcircuit.
  • De Provincie draagt fors bij in de kosten.
  •  De wachtlijst bij de jeugdzorg voor de echte jeugdzorgcliënten neemt af. Jongeren die het echt nodig hebben komen eerder aan bod.
  • Past goed bij onze jeugdnota. Biedt ook wat meer kader en is een prima sturingsinstrument.

We sluiten af in eerste termijn. Er staat ons veel te doen. De ChristenUnie weet zich in haar werk afhankelijk van de zorg van onze Hemelse Vader. We bidden iedereen die bij het besturen van onze mooie gemeente een taak heeft gekregen Gods zegen toe.

TitelBestandsgrootteMIME-type
12-11-2009 Bijdrage ChristenUnie (begrotingsraad)43,0 kBapplication/msworddownload
12-11-2009 Bijdrage ChristenUnie (begrotingsraad)70,8 kBapplication/pdfdownload
Bijdragen