Millenniumdoelen hebben alles te maken met duurzaamheid.

milleniumdoelstellingenzaterdag 17 oktober 2009 12:00

Zorgen voor de Schepping is ook zorgen voor en omzien naar elkaar. Daarom vindt de ChristenUnie dat je duurzaamheid nooit kunt versmallen tot alleen maar maatregelen die het milieu in onze eigen omgeving dienen. Je moet het naar ons idee breder zien.

De ChristenUnie is er de partij niet naar om snel tevreden te zijn als het gaat om mens en milieu. Daarvoor is de opdracht die we van God hebben gekregen om de wereld te bouwen en te bewaren te belangrijk. Voor het politieke handelen van de ChristenUnie is dat een belangrijk en waardevast uitgangspunt.

Duurzaamheid is meer dan spaarlampen, dakisolatie, zonnepanelen, aardgasauto’s en Groene Stroom. We zijn blij dat er in onze gemeente geld wordt uitgetrokken voor deze mogelijkheden. Dat we daarbij niet alleen letten op te realiseren bouw, maar ook kijken naar de mogelijkheden om bestaande bouw energiezuiniger te maken, vinden we toe te juichen. Als alle gemeenten ons voorbeeld zouden volgen zijn we in staat om echt werk te maken van een wereld waarin we zorgvuldiger omgaan met energiebronnen.

Waarom wil de ChristenUnie in Slochteren dan ook aandacht voor de millenniumdoelstelling? Simpel, omdat het juist alles te maken heeft met duurzaamheid! Die directe link werd door wethouder Scheidema dan wel niet gezien voor ons is zij er weldegelijk. Waarom dan? Concrete armoedebestrijding heeft te maken met milieubescherming. Luchtvervuiling, ontbossing en uitputting van landbouwgrond zijn directe bedreigingen voor de levensomstandigheden en gezondheid van mensen. Willen we bijvoorbeeld de tropische regenwouden met een diversiteit aan natuurwaarden behouden dan zullen we ook hier iets moeten doen aan onze consumptie. Kortom goede maatregelen hier zijn nodig, maar omdat duurzaamheid een wereldwijde zaak is moeten we ook kijken naar dat hele plaatje.

De wereldwijde economie is vooral sterk in de geïndustrialiseerde wereld. De armste landen doen in dat geheel niet of amper mee en zijn alleen maar leverancier. Nu worden er jaarlijks vele hectaren bos- en grasland afgebrand om te dienen als landbouwgrond. De groene longen van de aarde verdwijnen steeds meer. Daar hebben we ook in Slochteren last van! Kortom investeren in de millenniumdoelen is ook investeren in een goed leefmilieu wereldwijd.

De ChristenUnie heeft op het hele dossier van duurzaamheid onder andere gepleit voor:

• Een inkoop en aanbestedingsbeleid waarbij maatschappelijk verantwoord ondernemerschap in het bestek van eisen wordt meegenomen.
  • Een ketenbenadering als het gaat om duurzaamheid. Dus meer kijken naar het hele proces.
  • Werk maken van de millenniumdoelstellingen; wat ons betreft door te beginnen met bevorderen van eerlijke handel. (Faire Trade)
Milieu

Archief > 2009 > oktober