'Inhoud ingezonden stuk bedenkelijk.'

0010574.JPGdonderdag 08 oktober 2009 08:00

Wethouder Jan Jakob Boersma heeft gemeend te moeten reageren op een aantal artikelen in de kranten, waaronder een ingezonden stuk in deze krant van vorige week. Het onderwerp is het instellen van een robuuste verbindingszone in het kader van de ecologische hoofdstructuur (EHS). Hierover zijn in 2005 bestuurlijke afspraken gemaakt en deze zijn vastgelegd in het masterplan Meerstad.

In de bestuurlijke afspraken is opgenomen dat er een 550 hectare groot aaneengesloten landbouwgebied wordt gehandhaafd tussen Kolhan, Scharmer-Harkstede en Woudbloem. In deze regio is de gebiedscommissie Meerstad bezig met een inrichtingsplan in het kader van de EHS. Op de andere kant is de gebiedscommissie Westerbroek eveneens voortvarend bezig. De laatstgenoemde commissie heeft aangegeven dat één van de 2 vastgelegde verbindingszones –tussen Kolham en Scharmer- lastig te realiseren is. Daarom heeft begin dit jaar brede bestuurlijke discussie plaats gevonden, met onder andere de landbouwers, geïnitieerd door de gedeputeerde. Daarin is unaniem afgesproken vijf varianten te bekijken en eind november over de uitkomsten een openbare discussie te voeren. “Mocht de landbouw dan ‘nee’ zeggen tegen het voorstel, dan ga ik er persoonlijk –en met mij het college van Slochteren- voor liggen en zullen wij negatief adviseren en gaat de zaak terug naar Gedeputeerde Staten”, aldus Jan Jakob Boersma, waarmee de wethouder aangeeft de bestuurlijke afspraak van een aaneengesloten landbouwgebied heilig is.

Mocht de uitkomstwel positief worden beoordeeld, en de verbindingszones moeten worden gewijzigd, dan komen de voorstellen naar de raden van de gemeenten Slochteren en Groningen om het masterplan Meerstad aan te passen.

De inhoud van de ingezonden brief van Nico Stok, fractievoorzittervan Gemeentebelangen, in deze krant noemt de wethouder ‘bedenkelijk’ omdat daarin gesproken wordt over ‘het schenden van bestuurlijke afspraken’ terwijl het overleg nog gaande is em er nog geen enkel definitief voorstel op tafel ligt. Het ingezonden stuk roept tevens vraagtekens op, omdat dezelfde fractie drie weken geleden vragen heeft gesteld over hetzelfde onderwerp en het antwoord heeft gekregen zoals hierboven beschreven.

Wethouder

Archief > 2009 > oktober