Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!

cjg-610-190vrijdag 10 juli 2009 13:00

Wie kent ze niet. De opvoedprogramma’s op de Nederlandse televisie. Ging het eerst nog om aankopen uit het buitenland, het duurde niet lang of ook de eerste Nederlandse versies van dit soort opvoedprogramma’s scoorden hoge kijkcijfers. En naast een talencursus kun je bij de LOI ook een cursus opvoeding volgen.

Blijkbaar zijn we de schaamte voorbij en geven sommige ouders eerlijk aan dat de opvoeding echt niet meer zelf lukt en hulp van buiten nodig is. Een stevig en ook moedig signaal. En een signaal dat vraagt om op te worden gepakt.

Ook het onderwijsveld geeft aan tegen steeds grotere problemen aan te lopen en soms op jonge leeftijd leerlingen al niet meer te bereiken. De taken die het onderwijsveld er in de loop van de jaren bij heeft gekregen zijn teveel geworden.

Tijd voor actie en serieus beleid. Bij het aantreden van dit kabinet was de inbreng van de ChristenUnie op het regeerakkoord op dit punt erg duidelijk te merken. Eindelijk werd er serieus werk gemaakt van jeugdbeleid. Een speciaal ministerie onder leiding van André Rouvoet moest het jongerenbeleid breed neerzetten en problemen oplossen.

De ChristenUnie heeft in Slochteren meer dan eens gewezen op het belang van een goedwerkend centrum voor Jeugd en Gezin. Bij het vaststellen van het nieuwe jeugdbeleid hebben we dan ook de nodige aandachtspunten benoemd. Natuurlijk, omdat we daar de mogelijkheid voor hadden, vooral al in het voortraject.

Het centrum voor Jeugd en Gezin zal na de zomer belangrijk aandachtspunt voor de ChristenUnie zijn. We willen dat er zichtbaar meters worden gemaakt. Op 1 januari 2010 moet er een goedwerkend CJG in Slochteren zijn.

Het Centrum voor Jeugd en Gezin heeft in elk geval de volgende 5 functies die wettelijk verplicht zijn:

• Informatie/advies
  • Signalering
  • Toeleiding
  • Licht pedagogische hulp
  • Coördinatie van zorg van de Wet op de maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Achtergronden

Archief > 2009 > juli