Resultaat jaarrekening levert fikse politieke discussie op.

bokkeblad-gr-gewoensdag 13 mei 2009 16:30

-CDA zuurder dan zuur.- Voor het eerst in vele jaren barstte vorige week donderdagavond 7 mei, tijdens de commissie Financiën, de politieke discussie in alle hevigheid los. Daar waar burgemeester Verstegen als voorzitter van de raad de discussies nog wel eens wil afkappen, liet commissievoorzitter Willem Reilink de politieke partijen goed discussiëren en interrumperen , hetgeen de levendigheid van de Slochter politiek ten goede komt.

Het onderwerp leende zich er –schijnbaar- ook prima voor: de jaarrekening met een positief resultaat van bijna één miljoen euro en dat ik een tijd waarin de economische recessie niet uit de media te slaan is.

Het positieve resultaat stemde de coalitiepartners PvdA, VVD en ChristenUnie natuurlijk tot tevredenheid. “Er is goed op onze centen gepast”, begin PvdA-er IJsbrand van der Leeuw. “Ik ben wel benieuwd naar de reactie van de oppositie”, stookte hij het vuurtje alvast wat op. Jannie van der Meer-Dijkstra: “Onze complimenten aan het college, het beleid heeft zijn vruchten afgeworpen” Ze had wel een aardige afsluiting van haar betoog in de eerste termijn: ”We zijn nog niet klaar met de economische recessie, maar we zijn er wel klaar voor” De ChristenUnie ging nog iets verder in z’n bewoordingen. Namens deze partij sprak Niels Joostens de woorden: “ Een topprestatie op financieel beleid.” En dat was niet zo verwonderlijk want het is partijgenoot Jan Jakob Boersma die de portefeuille financiën beheert. Joostens vroeg zich eveneens af of de opmerkingen van de oppositie in de afgelopen jaren, over scherp zeilen en langs de randen van de afgrond gaan (op financieel gebied), nu naar de prullenmand verwezen konden worden. De kleinste (oppositie)partij in de raad, GroenLinks/D66 deelde wel een compliment uit aan het college. Dit in tegenstelling tot Gemeentebelangen en CDA. Piet Offens (GB) begon overigens tamelijk positief: “ De hand van de wethouder van financiën is zichtbaar in deze begroting. En dat zou het beleid van vele huishoudens moeten zijn. Maar hier is sprake van belastinggeld en dus moet de begroting sluitend zijn”, waarmee Offens langzaam zijn verhaal een andere toon ging geven. Want stelde Offens: “het is werkelijk niets om trots op te zijn dat er zoveel geld op WMO is overgebleven (170.000 euro en volgens het college door scherp inkopen en minder vraag dan verwacht) daarnaast is er veel doorgeschoven naar 2009”.

De bijdrage van Klaas Koers van het CDA was bitter: “Juichverhalen in diverse kranten over het resultaat van 2008, die het goed doen bij de argeloze lezer. Maar het echte verhaal lees je niet” Het CDA is van mening dat de uitgevoerde zaken in 2008 aan de magere kant zijn en noemde één financiële meevaller ‘een mazzeltje’, een ander gewoon uitstel en zei Koers:”dat soort verhalen lees je niet in persberichten.”

Lees verder “Wethouder financiën bijt van zich af”

Commissie
In de media