Cultuur op weg naar nieuw beleid.

kunstroutedonderdag 22 januari 2009 19:00

De ChristenUnie heeft in haar verkiezingsprogramma aangegeven cultuur belangrijk te vinden voor iedere doelgroep in de gemeente Slochteren. Met name voor onze jongeren is het van belang hen vroegtijdig en op een prettige en actieve manier kennis te laten maken met ons culturele erfgoed.

Het is dan ook belangrijk dat we met elkaar beleid maken en actief werken aan een nieuwe cultuurnota waarin we samen zullen toewerken naar het behalen van de ambities die we hebben verwoord. Ook met het oog op de komst van Meerstad is het goed om beleid te actualiseren en aan te passen aan de veranderende inzichten.

Cultuur en het cultureel erfgoed kunnen zich de laatste jaren weer verheugen op een grotere belangstelling. Historische verenigingen bloeien en ook in Slochteren zijn er op cultureel gebied prachtige voorbeelden van voor een breed publiek toegankelijke uitingen van kunst en cultuur. De vele vrijwilligers die zich hier met tomeloze energie voor inzetten verdienen waardering en lof. Dat geldt ook voor onze culturele commissie. We kunnen niet vaak genoeg benadrukken dat we blij zijn met hun bijdrage en hun coördinerende rol. We zijn blij met hen samen te kunnen werken aan de totstandkoming van een nieuwe nota. Samenwerken heeft een meerwaarde ook voor ons als raad en individuele raadsleden.

Ambities moeten wel passen bij de schaal van Slochteren. De in deze notitie aangedragen modellen zijn door het VNG voorzien van een zogenaamd ringenmodel. Daarbij worden de gemeenten in drie schaalgroottes verdeeld.

Slochteren valt als gemeente in de categorie tot 30.000 inwoners en kan dan ook prima uit de voeten met een kernachtig beleid. De insteek van de ChristenUnie is dan ook om dit te doen. Het past ook bij ons: gewoon beginnen! Doen!

De gemeentelijke overheid schept voorwaarden die er voor moeten zorgen dat er gunstige voorwaarden worden geschapen voor de ontplooiing en de toegankelijkheid van culturele activiteiten.

Voor de ChristenUnie is er dan wel een belangrijke voorwaarde, cultuuruitingen die in strijd zijn met de goede smaak, die de eer van Gods naam publiek aantasten en dei als beledigend kunnen worden gezien door groepen in de samenleving moeten worden tegengegaan.

We staan aan de start van een nieuw traject als raad. We hebben eerder gewerkt aan het jongerenbeleid. Daarbij zijn we ook tegen valkuilen aangelopen. Het is goed om bij dit proces steeds goed te kijken naar de tijd. We mopperen vaak dat er te lang over zaken wordt gedaan. We hebben daar nu zelf de regie op. De basisuitgangspunten die zijn verwoord in het stuk spreekt de ChristenUnie aan. Laten we er samen een succes van maken!

Commissie

Archief > 2009 > januari