Geen Calimero houding, want Slochteren kan het!

meerstad-0vrijdag 23 januari 2009 19:15

De Gemeenschappelijke Regeling (GR) Meerstad. Weer een hoogtepunt in de ontwikkeling van Meerstad.
Aan het eerste gedeelte van de naam wordt uitvoering gegeven, het graven van het meer is begonnen, dus de ontwikkeling van het eerste deelplan is een feit.

Een zoveelste hoogtepunt.

Tot nu toe is er al 2 keer een minister van LNV aan te pas gekomen.
Minister Veerman bij de ondertekening van de Samenwerkingsovereenkomst op 28 september 2005 bij de Drie Wilgen.
Minister Gerda Verburg in september 2008 bij de eerste schop in de grond.
Onze wethouder Gea Huizing mocht ook met een bats de eerste schop grond verzetten, zij heeft een uitleg gegeven wat een bats en een schop betekenen.
Meerstad heeft verschillende keren vertragingen gehad maar nu is het echt begonnen, vandaar nu de Gemeenschappelijke Regeling.

Gelijkwaardige partners.

Niet in de verhouding van Calimero,( jij bent groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk), maar op basis van gelijkwaardigheid.
Ons mooie Slochteren is groot in grondoppervlakte, Groningen is groot in aantal inwoners en wij zijn samen groot in de ontwikkeling op dit moment van het grootste, hoogwaardige plan Meerstad.
Met de GR-Meerstad gaan de gemeenten Groningen en Slochteren in gezamenlijkheid het lokale bestuur van het Meerstad gebied vormgeven.
Naast wat wij als aandeelhouders van Bureau Meerstad doen, willen wij gezamenlijk onze lokale, publieke taken en bevoegdheden oppakken. Bij een uniek project als Meerstad past en adequate bestuurlijke structuur.

De totstandkoming van dit voorstel kent een lange voorgeschiedenis. Ten eerste is er een inzet geweest op het aanbrengen van een wederzijdse grenscorrectie.
Op 31- oktober 2007 is hier door beide raden van afgezien. Kan mij de reactie van toen nog heel goed herinneren, met de vraag van hoe nu verder?
De vraag van hoe verder? ligt nu voor ons.

De GR-Meerstad.

De GR- Meerstad is een ontwikkel GR, dus de vele vragen die er nog liggen worden al werkende weg opgelost.
De doelstelling moet zijn; het samen ontwikkelen, inrichten en realiseren van de publieke taken en voorzieningen in Meerstad.

Er zijn vele argumenten om het zo te doen, in de omvang wat nu ingeschat wordt zijn de cumulatieve lasten € 420 miljoen in de komende 22 jaar, (2009-2030) en als het een jaartje minder of meer is doet er niet zo veel toe.
Ik hoef de argumenten niet op te sommen, ze staan op bladzijde 3 van Ernst en Young in de rapportage financiën gemeenschappelijke regeling meerstad.
Tegenover de nettolasten is een raming van de toename in de algemene dekkingsmiddelen van de GR-Meerstad, deze bestaan hoofdzakelijk uit de toename van de algemene uitkeringen van het Rijk en de toename van de OZB inkomsten.
De cumulatieve toename van de algemene dekkingsmiddelen tot en met 2030 bedraagt ongeveer € 358
Resteert nog een tekort van cumulatief € 62 miljoen in euro's van 2030.
Dit lijkt een groot tekort, maar het kan alle kanten nog op, moeten wel de mogelijkheden bekijken wat de private partijen hierin gaan bijdragen. Alle partijen, publiek en privaat hebben aangegeven dat Meerstad een ambitie kent van kwaliteit. Samen moeten we er ook in financieel opzicht de schouders onder zetten.

De uitkomsten van de startbegroting is er een van aannames en uitgangspunten. De ChristenUnie gaat akkoord met de verhouding 65/35. Er moet nog wel veel worden uitgewerkt. Daarbij moet aansluiting worden gezocht bij de gemeentelijke begrotingen.

Na overdracht van de taken en voorzieningen zullen de bijbehorende lasten in de begroting van de beide gemeenten worden verantwoord. De ChristenUnie heeft steeds aangegeven dat er een balans moet zijn tussen de kosten en investeringen in Meerstad en de rest van onze mooie gemeente. Het mag niet ten koste gaan van de rest. Voor de ChristenUnie is dit een blijvend en belangrijk aandachtspunt.

Op bladzijde 10 staan verschillende varianten bijdrage en verrekeningssystematiek
Vervolgens zegt men dat het voor de hand ligt de bijdrage te bepalen en te verrekenen op basis van de onderlinge verhoudingen (varianten) kan het college hierover iets meer duidelijkheid geven?

Er is een weerstandsvermogen waardoor de GR in staat, om de financiële risico's op te vangen zonder dat er direct wijziging van beleid noodzakelijk is, kan hier al meer duidelijkheid over gegeven worden? Of is dit een zaak van de Gemeenschappelijke Regeling?

Een kwartiermaker die de werkorganisatie, werkprocessen, beleidscoördinatie, en de financiële planning en control in te richten, is daar al iemand voor benaderd om zo snel mogelijk spijkers met koppen te slaan, of gaat de GR deze aanstellen?

Samenwerking en Communicatie.

De bewoners wil men betrekken door de huidige klankbordgroep binnen Bureau Meerstad hierin te integreren, is daar al overleg mee geweest of gaat dit nu opgestart worden?
De communicatie richting de inwoners, (deze week is er in het Bokkeblad aandacht besteed met de start van het grondwerk) is belangrijk, zijn daar afspraken over gemaakt over de frequentie, bijvoorbeeld wekelijks, maandelijks?

Hoe denkt Bureau Meerstad de contacten op een praktische manier vorm te geven richting GR-Meerstad?

Het is een hoogtepunt dat de beide raden vorm geven aan een sterke GR-Meerstad, Het is ook van grote waarde voor Bureau Meerstad dat er een sterke GR-Meerstad samenwerking is.
Wij als raden doen het op gelijkwaardige basis van ieder 2 wethouders en 7 raadsleden.

De ChristenUnie-fractie wil de raad meegeven dat er niet te veel een, stel dat dit, of stel dat, denkhouding is. Want de profielen zijn gesteld, de contouren zijn door Bureau Meerstad neergezet, en nu met de GR aan het werk!

Want Slochteren kan het, grond is macht en kennis en doen is de kracht.

 

Labels
Commissie
Fractie

« Terug

Archief > 2009 > januari

Geen berichten gevonden