De "tricolore" in top voor Trio.

trio-bedrijfsbezoekmaandag 19 januari 2009 16:00

Italianen spreken vol trots over hun vlag de nationale tricolore, zelfs in de pasta vind je ze terug. Voor de ChristenUnie fracties in zowel Hoogezand-Sappemeer als Slochteren gaat de vlag in top voor sociaal werkvoorzieningschap Trio.

De fracties uit beide gemeenten hebben een gezamenlijk bedrijfsbezoek afgelegd aan Trio.
Na een hartelijk ontvangst hebben we eerst met elkaar doorgesproken over het onderwerp seksuele intimidatie en gevoel van veiligheid. Over dit onderwerp is eerder met de fractie uit Hoogezand-Sappemeer gesproken (artikel) Binnen Trio wordt er alles aan gedaan om dit zoveel mogelijk te voorkomen en tijdig te signaleren. De organisatie is nog eens goed tegen het licht gehouden en er is gekeken hoe het nog beter kan. Er doen zich geen gevallen voor bij Trio. Mocht er onbedoeld al een beeld zijn geschetst dat dit anders zou zijn dan willen we daar bij dezen graag afstand van nemen.

Omdat voor de ChristenUnie het opkomen voor zwakkeren in de samenleving een belangrijk uitgangspunt is bij het bedrijven van politiek wilden we graag weten welke verbeterpunten er zijn. We hebben een inkijkje gekregen in de manier waarop het SW bedrijf is georganiseerd en welke dynamiek dat met zich meebrengt. Juist omdat het gaat om een gemeenschappelijke regeling moet er met veel verschillende partijen rekening worden gehouden. Ook voor de politiek ligt er een belangrijke rol.

Na het overleg hebben we een rondleiding gekregen door het bedrijf. Wat een vloeroppervlak wat een verscheidenheid aan mogelijkheden en ook kansen voor de mensen die hier een dagtaak hebben. Mochten er nog mensen zijn die denken dat het hier vooral gaat om "bezigheidstherapie" dan kunnen we stellen dat dit beeld, mocht het ooit al reëel zijn geweest, echt achterhaald is. Wat dat betreft kan er aan de beeldvorming nog heel wat worden verbeterd. Misschien een idee om dan de Open dag eens te bezoeken!

Zoals altijd draait het uiteindelijk op het eind om de financiën. Laten we vooropstellen dat een SW bedrijf geen commercieel bedrijf is. Winst maken is geen doel op zich. Het gaat er om dat mensen gebruik kunnen maken van de mogelijkheden die ze hebben gekregen. Niet voor iedereen liggen die mogelijkheden in een functie in het commerciële arbeidsproces. Je zou je ook de vraag kunnen stellen wat deze mensen die nu nuttig bezig zijn anders zouden moeten doen.

De ChristenUnie is blij even een kijkje in de keuken van Trio te hebben gekregen. We wensen de medewerkers een hele goede tijd en veel plezier bij hun werk toe!

Hoogezand-sappemeer
Werkbezoek