Van onderaf wordt een top down proefballonetje?

kaart herindelingzaterdag 06 september 2008 13:00

Ik heb mijn ogen vanmorgen nog maar even eens goed uitgewreven. Het Dagblad van het Noorden meldt met een voorpaginabericht een een kaart hoe bestuurlijk Groningen er uit kan komen te zien. Van de 25 gemeenten blijven -volgens de eerste "discussieaanzet"- 8 tot 11 over.

Slochteren heeft daarin een status aparte, want ons grondgebied kan worden verknipt in twee delen. Deels naar de stad Groningen en deels naar Hoogezand-Sappemeer. De optie blijven bestaan in de huidige vorm is er ook. Ik kan me voorstellen dat het bericht bij heel veel mensen verbazing heeft opgeroepen. Want waar komt dit vandaan? Wie is die opdrachtgever? en Welke argumenten zijn er om te komen tot de huidige indeling? (zie kaart)

Waar komt dit vandaan?

Gemeenten hebben een dienstverlenende rol naar burgers en zijn verantwoordelijk voor het voeren van een goed gemeentlijk beleid. In dat gemeentelijk beleid zitten steeds meer regelingen en taken die zijn gedecentraliseerd. Kortgezegd van het bordje van de rijksoverheid op het bordje van Slochteren gekomen. Het is dus belangrijk dat de gemeente op een goede manier die dienstverlening uitvoerd en ook op de langere termijn kan waarborgen. Bestuurlijk moet alles dus goed op orde zijn. Om te onderzoeken of gemeenten hierin voldoende slagen en wat zij kunnen verbeteren is er een onderzoek geweest naar de zogenaamde bestuurskracht in Groningen. Ook in Slochteren is dit uitgevoerd door onderzoeksbureau BMC. Zoals bij de meeste Gronnger gemeenten is er geen reden tot zorg, alleen over Winsum kwam het bericht dat het daar wel zorgelijk is.

Wie is de opdrachtgever?

De Vereniging van Groninger Gemeenten (VGG) heeft na de afronding van alle gemeentelijke bestuurskrachtonderzoeken een eigen onderzoek uit laten voeren door BMC. Daaruit komen de huidge ideeën die in het kaartje visueel zijn gemaakt.  De voorzitter van de vereniging gooit wel stenen in de vijver, maar ik mis daarin de legitimatie.

Welke argumenten zijn er om te komen tot de huidige indeling?

Die zijn erg ondoorzichtig. De vreemde situatie is dat er een onderzoek is gehouden door een bureau dat eerst voor veel gemeenten concludeerd dat het met de bestuurskracht in veel gemeenten wel goed zit. Zodra er een andere onderzoeksvraag komt er een heel ander beeld uit. Dat is op zichzelf vreemd te noemen. Overigens ken ik de onderzoeksvragen niet goed genoeg. Er zijn denk ik de nodige kanttekeningen te zetten bij dit onderzoek en de uitkomsten.

En nu ...... in Slochteren?

Slochteren heeft een aparte status. Het heeft als enige gemeente de optie "knip-in-stukken-en-verdeel-het-dan" Dat is vreemd want kijken we naar de huidge gemeente dan speelt er erg veel. Om optimaler te kunnen werken is er samenwerking met Hoogezand-Sappemeer. En door de afspraken in Meerstad zal het inwonertal van de gemeente de komende jaren stijgen. We hebben dan voldoende kracht om zelfstandig te blijven. De notitie is bedoelt om de discussie op gang te brengen. De manier waarop dit nu wordt gepresenteerd is daarvoor denk ik niet de juiste. Slochteren kan wat mij betreft blijven bestaan in de huidige vorm, daarmee is de bestuurskracht denk ik zelfs beter gewaarborgd.

Afspraken uit het verleden....

De discussie over gemeentelijke herindeling is niet nieuw. Voormalig minister Remkes (VVD) heeft eerder al gesproken over opschaling van gemeenten naar minimaal 25.000 inwoners. In het huidige regeerakkoord en in het Provinciaal beleid staat overigens dat initiatieven tot herindeling van onderop moeten komen. Ze worden dus niet gedwongen opgelegd. De ChristenUnie heeft zich daar sterk voor gemaakt. Slochteren moet daarin ook zelf keuzes maken. Over de samenwerking met Groningen in Meerstad zijn duidelijke afspraken gemaakt. Door dit soort onderzoeken ontstaat er mogelijk weer veel onrust en kan er zelfs aan de afspraken worden getornd. En dat laatste lijkt me erg contra-productief... om nog maar te zwijgen van bestuurskracht. In de discussie over het verkleinen van de kloof tussen burgers en de  lokale politiek wordt vaak gesproken over een maximum aantal burgers per raadslid. Met de concrete uitvoering van dit proefballonetje wordt die kloof alleen maar groter. De Provinciale Unie van de ChristenUnie organiseert binnenkort een  vergadering waarin we over dit onderzoek zullen praten. Ik ben er in elk geval bij want er zijn de nodige noten te kraken. (Niels Joostens)

Opinie

Archief > 2008 > september