Minister Rouvoet praat met jongeren Baanvak.

ar-tzaterdag 05 juli 2008 13:00

Vijf jongeren die deelnemen aan het project Spoorzoeken van stichting Baanvak uit Sappemeer hebben donderdag een gesprek gehad met André Rouvoet, minister voor Jeugd en Gezin. De minister, die tijdens een bijeenkomst in het Verzetsmuseum eind april toevallig in gesprek kwam met de jongeren, stelde hen veel vragen over het project.

Spoorzoeken is een activerings- en reïntegratieprogramma voor jongeren van 16 tot 23 jaar die zonder diploma hun school hebben verlaten of er niet in slagen voor langere tijd aan het werk te blijven. Ze leren via Baanvak in tien weken tijd verantwoordelijkheid nemen, hun grenzen verleggen, maar ook bijvoorbeeld afspraken nakomen en solliciteren. Rouvoet ontving de jongeren en hun drie begeleiders donderdag in zijn werkkamer in het ministerie van VWS, "We hadden een soort rondetafelgesprek", zegt begeleider Eeuwe Broersma van het project Spoorzoeken. "Rouvoet vroeg aan elk van de jongeren wat het project hen heeft opgeleverd. Eén van de jongeren antwoordde bijvoorbeeld dat hij nu heeft besloten in september de opleiding tot automonteur te gaan volgen." De minister was volgens Broersma heel toegankelijk. "Hij stelde de jongeren op hun gemakt, bood een colaatje aan. " Rouvoet regelde met een telefoontje nog een rondleiding door het Tweede Kamergebouw voor de groep, door een voorlichtster van zijn partij, de ChristenUnie.

Hoogezand-sappemeer
In de media