Eerste helft zit erop... de finale kan alleen maar mooier worden.

tbokkebladvrijdag 27 juni 2008 08:00

Ook de politiek in Slochteren ontkwam er niet aan: oranjekoorts. En hoewel Oranje afgelopen zaterdag werd uitgeschakeld, in het kader van de Zomerbrief 2009 legden de politici vaak een link met voetbal. Zo werkte men de vergadering in rap tempo af, want er was immers voetbal op tv.

"De eerste helft van het college zit erop en de finale kan alleen maar mooier worden." schreef de ChristenUnie in zijn aanhef in reactie op de Zomerbrief 2009. Het is niet verwonderlijk dat deze partij, net als de coalitiegenoten PvdA en VVD, tevreden is met het huidige beleid van het college. "Ambities tonen is natuurlijk goed. Ambities waarmaken zou een logisch gevolg moeten zijn." Aldus de ChristenUnie, die van mening is dat er veel in gang is gedaan en veel in gang wordt gezet. De grootste oppositiepartij Gemeentebelangen liet een positief geluid horen, hoewel de PvdA ‘viel' over het woordje ‘eindelijk'. En dat betrof de opmerking "Eindelijk wordt er gewerkt, althans zo doet de zomerbrief vermoeden, op een breed aantal terreinen. Eindelijk wordt er iets zichtbaar van de zo geroemde ambities van dit college." Fractievoorzitter IJsbrand van der Leeuw (PvdA) deed het af met de opmerking ‘dat er wel wat opgeruimd moest worden.' Daarmee doelend op het vorige college.
Hoe de ambities van het college handen en voeten krijgen, was de PvdA niet helemaal duidelijk: "Hoe u dit allemaal uit wilt voeren zonder de ambtelijke capaciteit uit te breiden is ons niet duidelijk." Legde de partij het college voor. Het uitbreiden van de ambtelijke capaciteit is wat de PvdA betreft zeker niet de bedoeling. De eerste reactie van het CDA was: "Wat moet er nog veel gebeuren en lukt dat allemaal wel? Wat we zien zijn veel plannen/ voorstellen in vage bewoordingen en vaak ook vanuit het vorige college." Het CDA denkt dat het huidige college veel zaken op de lange baan schuift om ze vervolgens op het bordje van een nieuw college te deponeren. De derde collegepartij, de VVD, merkte in haar reactie op dat de promotie van Slochteren in het kader van 50 jaar gas, eenmalig weggegooid geld is. De pr-campagne moet volgens de liberalen langer voortgezet worden wil men profiteren van de investeringen. De kleinste fractie GroenLinks/D66 kwam met een lange lijst vragen. De meest opvallende: ‘Verplaatsing van het zwembad De Tobbe naar de Slochterveldweg is de meest voor de hand liggende. Wat te denken van verplaatsing naar het Schildmeer? "Als het een niet kan moet je eens naar het andere kijken." legde Gerard Renkema uit.
De ChristenUnie sloot z'n positieve reactie over het zittend college in de EK-sfeer af: "Om in voetbaltermen te blijven: een college dat niet in zijn hempie staat, maar er volop tegenaan gaat om ook richting de finale het beste voor de inwoners te bereiken." Het valt voor het college niet te hopen dat ze dezelfde gang maken als Oranje.

Archief > 2008 > juni