De molenromp vraagt om helderheid.

maalsteenvrijdag 27 juni 2008 14:15

De ChristenUnie fractie was gezien de vervroeging van de aanvangstijd verhinderd aan de raadsvergadering deel te nemen. De ChristenUnie heeft daarom haar bijdrage schriftelijk aangeleverd. Bij het maken van een afweging heeft de ChristenUnie breed willen kijken naar het voorstel. We hebben het vanavond over het uitvoering geven aan een onomkeerbaar proces.

Juist omdat er door de historische vereniging veel tijd en werk is gestoken in het onderzoeken en maken van een plan van aanpak mag van ons als fractie een weloverwogen en helder antwoord worden verwacht.

Bij het maken van een afweging hebben we drie zaken de aandacht gegeven. We hebben gekeken naar de bouwtechnische kant, de financiële middelen om te komen tot realisatie en de mogelijkheden tot succesvolle exploitatie.

Bouwtechnisch lijkt er nog voldoende mogelijk. Ondanks het jarenlange verval en de blootstelling aan weersinvloeden kan er nog wel iets met de huidige molenstomp worden gedaan.

De financiële middelen om de kosten te kunnen dragen en de molen weer op te kunnen knappen zijn naar het oordeel van de ChristenUnie erg onzeker. Daarmee blijft het de vraag of er ook echt iets zal veranderen aan de staat van de molenstomp. Bij het indienen van het burgerinitiatief is er door de raadsleden ook al aangegeven dat er geen verwachtingen mogen worden gewekt ten aanzien van een financiële bijdrage door de gemeente.

Ook ten aanzien van het punt van succesvolle exploitatie hebben we de nodige vraagtekens. Door een onafhankelijk expert is onze eerste inschatting hierover nog eens versterkt en bevestigd. Om de molen in de toekomst te blijven behouden is dit wel een belangrijk punt.

Dit leidt dan ook tot de conclusie dat de ChristenUnie het voorstel van het College zal volgen en geen redenen ziet om de eerdere sloopvergunning te handhaven.

We kunnen ons goed voorstellen dat dit voor de historische vereniging maar ook voor inwoners van Slochteren een bittere pil is. Van de politiek mag worden verwacht dat zij na het maken van een afweging een helder standpunt in neemt. De ChristenUnie fractie hecht er aan om die duidelijkheid naar de inwoners ook te geven.

De gegevens zoals die chronologisch in de aanbiedingsbrief zijn verwerkt geven naar het oordeel van de ChristenUnie een getrouw beeld van het verloop van het proces.

Archief > 2008 > juni