Jongeren verdienen een plaats in het beleid.

jeugd.jpgvrijdag 13 juni 2008 15:15

Op de agenda van de commissie leren, werken en zorgen stonden erg veel onderwerpen die te maken hebben met zorg. Voor de ChristenUnie gaat de uitspraak "Dat zal ons een zorg zijn" niet op. We willen iets kunnen betekenen voor de groepen in de samenleving die het minder makkelijk hebben.

De ChristenUnie heeft bij de behandeling van zowel het actieprogramma ten aanzien van minima als bij het beleidsplan WMO aandacht voor de rol en de positie van jongeren.
Bij de behandeling van het actieprogramma was er een commissiebrede steun voor de invoering van een dwarsverband die speciaal de positie van jongeren zou moeten versterken. Zij verdienen een goede kans, en hebben een extra steuntje in de rug extra nodig. Dit raakt direct ander beleid als school-first, jeugdwerkloosheid en mogelijk voorkomen van verslaving. Met de overige punten van het actieprogramma is de ChristenUnie overigens erg tevreden. De voorstellen die we voor de minima hebben gedaan bij de begroting zijn dan ook allemaal binnen gehaald.

Bij de behandeling van de WMO hebben we aandacht gevraagd voor de jonge mantelzorgers. Ze hebben vaak op jonge leeftijd al erg veel verantwoordelijkheid. Het is goed om in kaart te brengen hoe die situatie in onze gemeente is. Dan kunnen we er vervolgens beleid op maken. De ChristenUnie neemt dit in ieder geval erg zwaar op. We hebben gevraagd om voor Slochteren te kijken in hoeverre dit speelt. Het onderdeel jeugd dat hoort bij de WMO verdient verdere aandacht bij de uitwerking en de uitvoering van beleid.

Met de ChristenUnie verder praten over dit onderwerp? Graag, gebruik daarvoor de mogelijkheid om te chatten. Op http://slochteren.christenunie.nl/chat leest u hierover meer.

Commissie

Archief > 2008 > juni