Fierljeppen, en ...... de overkant halen.

fierljeppenvrijdag 23 mei 2008 17:15

Bij het aantreden van het nieuwe college twee jaar geleden was het ook de wens van de ChristenUnie dat er meer aandacht zou komen voor de minima. Het actieprogramma dat in de commissie LWZ is besproken geeft aan dat er serieus werk van wordt gemaakt.

Daarbij heeft de ChristenUnie in ieder geval alle punten die we bij de behandeling van de programmabegroting naar voren hebben gebracht binnen gehaald. Daar zijn we natuurlijk erg blij mee, want daarmee kunnen we de minima nog beter helpen. Vooral het punt over duurzame gebruiksgoederen was een belangrijk punt voor ons. De wettelijke mogelijkheden zijn onder het huidige kabinet gelukkig ook weer verruimd. De mensen die rond moeten komen van het minimum hebben echt niet altijd de mogelijkheid om te reserveren voor een wasmachine die kapot gaat. Christelijk sociaal beleid waar de ChristenUnie voor staat krijgt gelukkig weer aandacht, ook landelijk is dat goed te merken. In het stuk wordt heel treffend gesproken van een polsstok. Die polsstok moet lang genoeg zijn om de overkant te kunnen bereiken. De overkant bereiken kan op verschillende manieren. De één zal dan ook een traject volgen om de arbeidsmarkt weer op te kunnen. Anderen kunnen zich ook dienstbaar maken voor de maatschappij als vrijwilliger. Niet kunnen werken is niet altijd een kwestie van onwil. In de discussie hebben we gezegd dat we het geven van extra informatie belangrijk vinden. Daar direct afspraken over maken zodat er direct al stappen kunnen worden gezet is belangrijk. Die afspraak staat, en het eerste moment van overleg is gepland. Met de Partij van de Arbeid zijn we van mening dat kinderen extra aandacht moeten krijgen. Het College heeft al gezegd daar iets mee te zullen doen. Alle opmerkingen worden nu meegenomen in het uiteindelijke actieprogramma. In het najaar komen we er dan weer over te spreken.

Raadsvoorstel Actieplan Minimabeleid 200897,2 kBapplication/pdfdownload
Commissie