Door naar de finale!

malawivrijdag 16 mei 2008 17:30

De drie finalisten in de verkiezing ‘Jong Raadslid van het Jaar' zijn gekozen door de jury. Dit zijn in alfabetische volgorde: Saskia Boelema, gemeente Breda, Marjolein Buijssen, gemeente Tilburg en Niels Joostens, gemeente Slochteren.

De winnaar wordt op 4 juni aanstaande bekend gemaakt tijdens het VNG-jaarcongres in Den Bosch door de voorzitter van de jury, de heer Sjaak van der Tak (burgemeester Westland en voorzitter VNG-commissie Bestuur en Veiligheid).
De finalisten werden gekozen uit 12 genomineerden door een onafhankelijke jury, bestaande uit ervaren volksvertegenwoordigers en bestuurders. De jury bestaat uit de volgende personen:

Sjaak van der Tak, burgemeester gemeente Westland, voorzitter VNG commissie Bestuur en Veiligheid (voorzitter)
Saskia Bolten, wethouder gemeente Delft en vice-voorzitter Wethoudersvereniging
Marijke van de Plasse, (interim) griffier gemeente Woudrichem
Peter Otten, raadslid gemeente Zeist, voorzitter Raadslid.NU
Stijn Verbruggen, raadslid gemeente Nijmegen en winnaar verkiezing 2007
Ed Anker, lid Tweede Kamer, eerder raadslid in gemeente Zaanstad
Jaap Baars, raadsadviseur gemeente Haarlemmermeer, regioconsulent Actieprogramma Lokaal Bestuur
De finalisten zijn allemaal jonger dan 36 jaar. Zij zijn zichtbaar, benaderbaar, origineel en aantoonbaar succesvol in hun gemeente, zowel binnen de gemeenteraad als daarbuiten.

Prijs
Naast een bokaal en abonnement op Raadsledennieuws, krijgt de winnaar de mogelijkheid om een dag(deel) mee te lopen met een aantal prominente bestuurders, onder meer met Ralph Pans (voorzitter directieraad VNG) en Job Cohen (burgemeester gemeente Amsterdam). Aan deze bezoeken zal in de media de nodige aandacht besteed worden.

Organisatie
De verkiezing wordt voor de derde keer georganiseerd. Initiatiefnemers zijn de VNG, het Actieprogramma Lokaal Bestuur, Congres en Studiecentrum VNG, Raadslid.NU, RaadsledenNieuws en Sdu Uitgevers. Met de verkiezing van ‘Jong Raadslid van het Jaar' wil de organisatie laten zien dat lokale politiek ook voor jonge mensen interessant en belangrijk is.

Archief > 2008 > mei