Water voor nu en later.

watervisiedinsdag 08 mei 2007 20:30

De watervisie is besproken. De ChristenUnie wil dat daarbij ook wordt gekeken naar de belangen van de landbouwers.

In het waterplan hebben we het over de manier waarop we omgaan met ons water. Schoon water is belangrijk voor het leven in de watergangen. Het zou beter zijn geweest als er eerst een landbouwplan zou zijn gemaakt. De agrariërs kunnen mogelijk later problemen krijgen als het plan op deze manier wordt vastgesteld. De natuurgebieden hebben nu al problemen met de overwoekering van russen. De landbouwers verwijten dat zij door het lozen van fosfaat zorgen voor de groei van algen vergroten doet geen recht aan de feitelijke situatie. Ze worden door het dooraderen van het gebied wel met problemen geconfronteerd. Dooradering van watergangen kan landbouwers belemmeren in de uitvoering, wanneer het bijvoorbeeld wordt verbonden met het water uit natuurgebieden. De agrariërs moeten meewerken en willen ook meewerken als er in de plannen ook rekening wordt gehouden met de manier waarop zij uitvoering willen geven aan het voeren van hun bedrijf. Ook heeft de ChristenUnie aangegeven dat er meer aandacht moet zijn voor de nog bestaande riooloverstorten. Nu komt het voor dat er dagenlang wordt overgestort omdat de telemetrie soms hapert. Daarnaast vormen juist deze overstorten een grote bedreiging voor het ecosysteem.

Commissie

Archief > 2007 > mei