Slochteren zet nieuwe trend met bouwleges

luxe_woning.jpgdinsdag 11 september 2007 15:15

Niet de hoogte van de bouwsom, maar de grootte van de woning bepaalt vanaf 1 januari 2008 in Slochteren de prijs voor de bouwvergunning. Dat is volgens de gemeente een eerlijker en transparanter systeem, dat door navolging krijgt in enkele grote steden. Het 'Slochter model' is door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) goed ontvangen.

En meer steden in Nederland, waaronder Arnhem en Utrecht, gaan de hoogte van de bouwleges vanaf volgend jaar op dezelfde manier berekenen als in Slochteren. Volgens wethouder Jan Jacob Boersma is het systeem eerlijker en worden discussies over de hoogte van de aanneemsom en de daarmee samenhangende kosten voor een bouwvergunning zo voorkomen. "Door gewoon de totale inhoud als maatstaf te nemen voorkom je dat mensen die alles uitbesteden aan een aannemer duurder uit zijn dan iemand die veel zelf doet. Voor de gemeente levert het nieuwe systeem per saldo niet meer geld op, want het tarief dat we hanteren is een gemiddeld tarief. Wie een vrijstaande woning met één bouwlaag bouwt, met een inhoud van bijvoorbeeld 500 kubieke meter, betaalt daar gemiddeld in Nederland 3000 euro voor. In Slochteren wordt dat straks 2300 euro. Iemand die nu veel zelf doet, betaalt nu ongeveer 300 euro minder." Voor eenvoudige aanvragen zoals het plaatsen van een dakkapel of een schuifpui zullen standaardtarieven gaan gelden. Volgens Boersma voorkomt het nieuwe systeem discussies over hoeveel de bouw van een bepaalde soort woning kost, nu alleen nog naar de inhoud wordt gekeken.

Wethouder

Archief > 2007 > september