Verkeersveiligheid terecht aandachtspunt.

denk aan onze kinderendinsdag 18 maart 2008 10:00

Bij de behandeling van de begroting in de commissie en raadsvergadering van oktober heeft de ChristenUnie aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid in onze gemeente. Regelmatig kunnen we lezen dat de politie weer veel hardrijders heeft gesignaleerd. Vooral voor jongere verkeersdeelnemers kan dit gevaarlijk zijn.

Dit laatste is voor de ChristenUnie de reden geweest om alle scholen een enquête te sturen in papieren en digitale versie. Van de 14 verstuurde uitnodigingen hebben uiteindelijk 12 scholen gebruik gemaakt. Een heel mooi resultaat. Deze gegevens zijn nu samengevoegd en verwerkt. De uitkomsten daarvan zijn voor ons een aanknopingspunt om het onderwerp verkeersveiligheid opnieuw aan de orde te stellen. Zeker wanneer de verkeerssituatie als zeer onveilig wordt ervaren is het goed om te kijken hoe we dit kunnen verbeteren. Het document bevat nu alleen nog de resultaten op de vragen. Natuurlijk moet dat ook een politieke vertaalslag krijgen. Dat gaat ook zeker gebeuren. We hebben als fractie de afspraak gemaakt om de resultaten eerst te bespreken met Veilig Verkeer Nederland (VVN). Ook de uitkomsten van dit gesprek willen we hierin meenemen. Wel hebben we bij de behandeling van de begroting alvast een suggestie gedaan om automobilisten beter bewust te maken van het geldende 30 kilometer regime. Hiervoor wordt door andere gemeenten succesvol een sticker voor de kliko's gebruikt. Dat kan in Slochteren navolging krijgen. Een andere suggestie is om gebruik te maken van het programma OWNS waarbij de school-huisroutes beter inzichtelijk worden gemaakt. Hierbij staat de beleving van de kinderen voorop. Zij kijken anders naar de omgeving dan volwassenen. Het verkeer is voor hen vaak minder overzichtelijk omdat zij niet over bepaalde obstakels heen kunnen kijken. Verder zijn er de verkeersveiligheidslabels, er is nu één basisschool in de gemeente die is gestart om dit label te behalen. Met het verkeersveiligheidslabel is de continuïteit van een goed en structureel verkeersonderwijs nog beter gewaarborgd. Het zou daarom mooi zijn als ook andere scholen aanhaakten.

Archief > 2008 > maart