We maken het leuker en makkelijker!

leefbaarheidvrijdag 14 maart 2008 18:00

Nu het bijna 1 april is komt ook de reclame van de belastingdienst weer regelmatig voorbij op televisie en radio. De slogan "Leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker" wordt ook dit jaar weer gebruikt. Voor het leefbaarheidsfonds zou de slogan "We maken het leuker en makkelijker" prima passen.

De ChristenUnie fractie is erg blij met het voorstel van het College om een fonds leefbaarheid in te stellen. Daarvoor is voor een periode van twee jaar €200.000 beschikbaar. Bedoelt voor initiatieven die de leefbaarheid in de gemeente vergroten. Geld voor echt samen leven! Voor activiteiten in de buurt en het dorp. Het past dan ook erg goed bij de slogan waarmee de ChristenUnie de verkiezingen in is gegaan. We wilden van Ik naar Samen. Opnieuw is daarmee een punt uit het verkiezingsprogramma verwezenlijkt.

Met het instellen van het leefbaarheidsfonds maakt dit college ook weer een begin om de nadelige gevolgen van de bezuinigingen uit het midden van de vorige collegeperiode terug te dringen. Als fractie hebben we steeds het standpunt ingenomen dat er tijdens die bezuinigingen maatregelen zijn genomen die pijn hebben gedaan bij de burgers. Nu de mogelijkheid er is om daarin andere keuzes te maken moeten we dat ook doen. Voorstel is om het zo makkelijk te maken. Geen onnodige regels die belemmerend werken.

Het leefbaarheidsfonds in niet bedoelt als voortzetting van de 1/3 regeling. Die werd in het verleden vaak gebruikt door sportverenigingen. We willen dit punt later wel aan de orde stellen bij het maken van afwegingen in de voorzieningendiscussie die hoort bij de Visie Slochteren 2020. Ook het eerder voorgestelde revolving fund principe is tot tevredenheid van onze fractie nu losgelaten.
Eerder is er al eens genoemd dat de erfpachtopbrengsten van de golfbaan (geraamd op €20.000) jaarlijks toe te voegen aan dit fonds. Daarvoor was toen (bijna) raadsbrede steun. We hebben het daarom als meeneempunt aan het college meegegeven. Dit is ook toegezegd!

Uit ons verkiezingsprogramma:

• In de samenleving die wij voor ogen hebben is er voldoende aandacht voor samenhang, voor gedeelde waarden en normen, voor wat ons bindt en voor die zaken waarin mensen elkaar gewoon nodig hebben. Sociale samenhang gaat over gezamenlijke en onderlinge verantwoordelijkheid en dus over relaties.
  • Een idee kan zijn; het beschikbaar stellen van middelen voor buurtschoonmaakacties (geen subsidie, maar gereedschap, afvalzakken en een cadeautje als dank) en kleine subsidies voor straatfeesten.
  • De gemeente moet veel investeren in het verstevigen en uitbreiden van de sociale cohesie in dorpen en buurten, met een sterke nadruk op de vragen en behoeften van de bewoners. Steeds opnieuw blijkt dat als mensen de buurt ‘van henzelf’ beschouwen, zij zich veel socialer gedragen. Zodra een groenvoorziening ’eigendom’ is van een aantal woningen, gaan mensen opeens spontaan tuinieren. Alledaagse leefbaarheidvraagstukken moeten beter opgepakt worden, waarbij overheid en sociale spelers meer ruimte laten voor bewoners, voor het maatschappelijk middenveld, zoals winkeliersverenigingen, kerken, welzijnsorganisaties, en voor private partijen (bijvoorbeeld bedrijven). Met elkaar kleuren zij hun buurt in.

De ChristenUnie wil investeren in de buurt. Er moet serieus werk gemaakt worden van buurtgericht werken en buurtbeheer. Indien mensen zelf geen initiatieven tonen, zal de gemeente Slochteren buurtgerichte activiteiten kunnen oppakken, met als doel deze daarna weer “terug te geven” aan de samenleving.
Commissie

Archief > 2008 > maart