Ook het riool vraagt om planning.

rioolpijpenvrijdag 14 maart 2008 16:15

Het gemeentelijk rioleringsplan (GRP) voor de periode 2008-2013 is behandeld. De ChristenUnie kan zich vinden in het voorstel. Toch hadden we ook nog een aantal vragen, en een suggestie om beter om te gaan met regenwater. Letterlijk een geschenk uit de hemel.

Het riool is zo'n vanzelfsprekende basisvoorziening geworden in ons land dat we ons eigenlijk geen raad meer zouden weten zonder die voorziening. Daarom is het belangrijk dat we een goed rioolsysteem hebben, maar ook in de toekomst houden. Om dit te kunnen verzekeren is er een GRP opgesteld. GRP staat voor gemeentelijk rioleringsplan. Hierin staat de nieuwe doelstellingen en ontwikkelingen voor het riool. Ook is het oude GRP geëvalueerd. De ChristenUnie kan zich vinden in de plannen. Maar we hebben wel een aantal vragen gesteld. Allereerst wilden we weten hoe het nu staat met de aanleg van de IBA's (individuele behandeling afvalwater). IBA's zorgen in het buitengebied, -dat niet is aangesloten op het hoofdrioolstelsel-, voor zuivering van het afvalwater voor het in het milieu (oppervlaktewater) komt. Vanuit milieuoogpunt vinden we dit als fractie belangrijk. We zijn dan ook blij dat er we op schema liggen met de uitvoering. Toch hebben we ook een zorg uitgesproken omdat door het verminderde gebruik van bestrijdingsmiddelen door de gemeente, landbouwers weer genoodzaakt zijn om meer te gebruiken. Omdat gebieden van de gemeente vaak in een strook (bijvoorbeeld langs een fietspad of weg) door een gebied lopen kan dit behoorlijk veel schade opleveren voor de agrariër. De wethouder heeft gezegd dit punt belangrijk te vinden. Er zijn dan ook afspraken gemaakt met de NLTO om in te grijpen wanneer er teveel overwoekering is. Zo worden distels zo snel mogelijk gemaaid. Schoon water is erg belangrijk, daarom moet het niet zo zijn dat er door overstort alsnog wordt vervuild. Daarom zijn we blij dat er al veel overstorten zijn opgeruimd. Het oppervlaktewater blijft zo schoon. De ChristenUnie fractie heeft verder voorgesteld om te kijken naar de mogelijkheid van aanschaf van regentonnen. Nu komt het hemelwater samen met het afvalwater in het riool. Dat vinden we jammer. We hebben zelf als fractie al wel uitgezocht dat het in elk geval niet scheelt in de waterrekening. Daarvoor is water in Nederland te goedkoop. Om de plannen te kunnen betalen is er een jaarlijkse stijging van de rioolheffing van 1%. We zitten als gemeente opnieuw ruim onder de inflatie.

Uit ons verkiezingsprogramma:

• Onze watervoorraden zijn niet oneindig. We moeten er dus zuinig mee omspringen om ervoor te zorgen dat er voldoende water blijft voor alle mensen. Regenwater is een geschenk uit de hemel – het verdient beter dan het riool. Hoogkwalitatief water moet daarom niet ingezet worden voor laagwaardige toepassingen.

• Het waar mogelijk afkoppeling van regenwater van de riolering (dit vermindert de belasting van de zuiveringsinstallaties en ook het overstorten van de riolering.

• Het wegwerken van achterstallig onderhoud van de riolering. Waar nieuwe riolering wordt aangelegd, is de scheiding van afvalwater en regenwater het einddoel. Extra aandacht moet er zijn voor de riolering in het buitengebied. Het uitgangspunt moet daarbij zijn dat dit een basisvoorziening betreft

Commissie

Archief > 2008 > maart