Samen werken aan jeugdbeleid.

jeugdbeleid1dinsdag 15 januari 2008 16:15

Jongeren veroorzaken in Slochteren gelukkig weinig problemen en eigenlijk hebben we in vergelijking met veel andere gemeenten al best veel voor jongeren geregeld. Dat is een hele korte conclusie van de werkbezoeken de raadsleden deden om te komen tot een nieuw en actueel jeugdbeleid.

Jeugd en jeugdbeleid zijn speerpunten van beleid voor de ChristenUnie. Niet zonder reden is er sinds het aantreden van het nieuwe kabinet een minister voor Jeugd en Gezin. Jongeren zijn kwetsbaar en kunnen een steuntje in de rug op weg naar volwassenheid soms goed gebruiken. Omdat de meeste raadsleden hun werkbezoeken hadden afgelegd kon er een goed beeld worden geschetst van de ontwikkelingen die zich voor doen in Slochteren en in vergelijkbare gemeenten. Ook de jongeren zelf zijn -via besturen van een aantal jeugdsozen- al aan het woord geweest. Een hele duidelijke oproep van deelnemers was om te komen met een duidelijk beleid wat ook langere tijd wordt volgehouden en ook wordt geëvalueerd. Het overleg met de raadsleden werd erg gewaardeerd en was volgens velen voor herhaling vatbaar. Met alle informatie zijn daarna speerpunten voor beleid geformuleerd. Daaruit konden de raadsleden kiezen. Prioriteiten werden voorzien van een rode sticker, belangrijke aandachtspunten door geel en minst belangrijke punten van een groene sticker. Uitkomst daarvan is dat we ons vooral richten op de doelgroep 12-18. Juist omdat zij het meest kwetsbaar zijn en de meeste veranderingen meemaken. Zo hebben we in ieder geval een goed afgebakende doelgroep. Speerpunten die belangrijk zijn bij het ontwikkelen van beleid zijn vervolgens. Het ontschotten van de dienstverlening aan deze jongeren, zodat er een beter zicht bestaat op wie wat precies doet. Gezonde leefstijl door in te zetten op het voorkomen van alcoholmisbruik en drugsgebruik. Belangrijk voor het vervolg en voor het maken van het uiteindelijke beleid. Dat beleid wordt ook weer met de doelgroep zelf besproken. Hoe we dat gaan doen is nog niet helemaal duidelijk. Daar zal de ontwikkelgroep nog weer verder aan werken.

Uit ons verkiezingsprogramma:

De jeugd nadrukkelijk betrekken bij de uitvoering van het jeugdbeleid. Dit zal niet alleen moeten gebeuren met politieke jongerenorganisaties, maar kan ook met andere jeugdorganisaties en door jongeren actief te benaderen.

Aparte opvang voor jongeren en geen uitval uit de opvang vanwege leeftijdsgrenzen.

Gerichte voorlichting over (voorkomen van) schulden bij jongeren

Archief > 2008 > januari