Doeluitkering levert vragen op.

chronisch zieken en gehandicaptendinsdag 11 december 2007 15:30

De ChristenUnie heeft in de commissievergadering opnieuw vragen gesteld over de besteding van een doeluitkering die aan gemeenten is verstrekt voor chronisch zieken en gehandicapten.

Deze uitkering is verstrekt in de vorige collegeperiode. In verschillende gemeenten heeft dit in het voorjaar van 2005 geleid tot het formuleren van beleid om deze groep ook daadwerkelijk te helpen. Over de besteding van de middelen is voor de gemeente Slochteren niets terug te vinden. Ook in de vorige periode heeft dit al geleid tot de nodige vragen. De ChristenUnie fractie wil graag duidelijkheid op dit punt. Juist omdat het gaat om middelen die in principe bedoelt zijn voor een kwetsbare groep.

We hebben dan ook de volgende vragen gesteld:

• Klopt het dat er een doeluitkering is verstrekt voor chronisch zieken en gehandicapten?
• Zo ja, hoeveel heeft de gemeente Slochteren ontvangen aan middelen?
• Kunt u aangeven wat er met deze middelen is gebeurt?
• Worden doeluitkeringen die vanuit het Rijk worden verstrekt ook al geoormerkt?

De beantwoording is voor ons op dit moment onvoldoende. Er werd aangegeven dat er naar rato een bedrag aan gemeenten is verstrekt. De 7 a 8 duizend euro is aangewend voor een collectieve ziektekostenverzekering.

We vinden dit om meerdere redenen vreemd. Allereerst gaat het hier om een eenmalige uitkering. Vanaf 2005 zijn er ook structurele uitkeringen verstrekt. Omdat we weten wat Hoogezand-Sappemeer aan eenmalige middelen heeft ontvangen moet het gaan om een aanzienlijk groter bedrag. Hoogezand heeft namelijk €290.000 ontvangen. Wanneer het inderdaad naar rato is verdeeld hebben we het voor Slochteren over een bedrag van boven de €100.000. Wanneer het antwoord inderdaad zo simpel is had dit ook al in de vorige periode kunnen worden verteld. In de wandelgangen wordt er al gesproken over de spreekwoordelijke lantaarnpalen. Kortom we willen alles nog eens duidelijk verantwoord op papier terug zien.

Commissie

Archief > 2007 > december