Openbaar onderwijs eindelijk bijzonder.

IMG_0020maandag 26 november 2007 16:15

De ChristenUnie fractie heeft ingestemd met het verzelfstandigen van het openbaar primair onderwijs. De daarbijbehorende bruidschat heeft uiteindelijk onze instemming gekregen. Daarover hadden we wel vragen.

Het openbaar onderwijs in de gemeente Slochteren wordt met ingang van 1 januari 2008 verzelfstandigd. Er komt daarmee een einde aan jaren van praten. Het bestuur van de scholen is dan niet langer het College van B&W. Het geld vanuit het Rijk komt direct bij het bestuur van het onderwijs terecht. Daarmee wordt de positie van het openbaar onderwijs gelijk aan die van het bijzonder onderwijs. De scholen moeten op termijn rondkomen van het geld dat ze krijgen. Op termijn want om alles goed te laten verlopen, krijgt het onderwijs de komende vijf jaar een bruidschat mee. In die bruidschat wordt aangegeven wat de maximale bedragen zijn die worden uitgegeven voor bestuur, administratie en beheer. Zo moet de verzelfstandiging succesvol verlopen en krijgt het bestuur de kans om echt op eigen benen te kunnen staan.

De ChristenUnie is uiteindelijk akkoord gegaan met het voortstel. Dat hebben we niet zomaar gedaan. Voor ons was vanaf het begin wel duidelijk dat er geld moest naar het nieuwe bestuur. Dat daarvoor een periode van vijf jaar wordt uitgetrokken kunnen we begrijpen. Na het vergelijken met andere gemeenten werd het de fractie al snel duidelijk dat dit een redelijk gangbare termijn is. Voor ons zat er nog een struikelblok in het onderbrengen van het onderdeel beheer in de bruidschat. Nu is het zo dat alles wat de gemeente extra uitgeeft aan gebouwenbeheer één op één wordt doorvertaald naar het bijzonder onderwijs. Deze compensatieregeling verdwijnt nu. Er is ons toegezegd dat er aan het beheer niet meer wordt uitgegeven dan er al was begroot. Met deze kanttekening erbij hebben we uiteindelijk besloten instemming te geven aan het voorstel.

Verder hebben we binnen kunnen halen dat het bijzonder onderwijs mee mag liften op de offerte van Trio bedrijven. Schaalvoordelen die ontstaan door het gezamenlijk aanbesteden van zowel de gemeentelijke publieke ruimte als de schoolterreinen kunnen ook voordelen opleveren voor de vier bijzondere scholen.

Commissie
Gemeenteraad