Trio, belangrijk genoeg!

DSCN1881vrijdag 14 september 2007 13:45

Binnen de Trio bedrijven werken we als Slochteren samen met de gemeenten Hoogezand-Sappemeer en Haren. Dit bedrijf richt zich op de werkvoorziening voor mensen die in het normale bedrijfsleven problemen zullen hebben met een goed functioneren.

De ChristenUnie fractie vindt het werk dat Trio doet erg belangrijk, mensen wordt een zinvolle dagbesteding geboden. Ook zij zijn waardevol in deze maatschappij. Als gemeenten steunen we dit werk dan ook al weer heel wat jaren. In de conceptbegroting blijkt dat er een groter financieel tekort aan zit te komen dan vooraf begroot. Dat is inderdaad zorgelijk en dat geeft ook direct vragen. ‘Doet Trio-bedrijven het dan ineens zoveel slechter?’ is zo'n logische vraag. Het antwoord daarop is dat dit niet het geval is. De bedrijfsresultaten gaan ieder jaar weer omhoog. Er wordt hard gewerkt door iedereen. Het tekort is ontstaan door een toename van de loonkosten en het achterblijven van de bijdragen vanuit de rijksoverheid. Reden genoeg om dit laatste punt onder de aandacht te brengen van de landelijke ChristenUnie vertegenwoordigers en in samenspraak met onze collega's in Hoogezand te kijken hoe we dit kunnen veranderen. De begroting is verder niet goedgekeurd en ook niet vastgesteld, maar alleen ter kennisgeving aangeboden. We willen over zes maanden van Trio-bedrijven een geactualiseerde begroting. De ChristenUnie heeft gevraagd wat de financiële gevolgen zijn voor de gemeente Slochteren. Duidelijk antwoord is dat we bijdragen in de tekorten naar rato van deelnemers die vanuit de verschillende gemeenten werken bij Trio.

Over Trio-bedrijven in ons verkiezingsprogramma: Stimulering van een goed functionerende sociale werkvoorziening (TRIO-bedrijven), zo mogelijk in combinatie met leer-/werktrajecten voor werkzoekenden. Gewaarborgd moet worden dat de doelgroep in de sociale werkvoorziening zo veel mogelijk hun plaats kan vinden.

Commissie

Archief > 2007 > september