Raadslid helpt collega-docenten in Malawi

malawi-schoolvrijdag 06 april 2007 18:30

Bouwen aan jezelf door te bouwen voor een ander.
(DvhN 6-4-07)

Niels Joostens (25) uit Slochteren is lid van de gemeenteraad voor de ChristenUnie, jeugdleider in de kerk en docent geschiedenis, aardrijkskunde en economie in het voortgezet onderwijs. Samen met zijn broer en een kameraad gaat hij deze zomer bouwen in Malawi, voor scholieren en docenten. Hij doet dat via World Servants, een internationale hulpverleningsorganisatie op christelijke grondslag. Hoe komt een raadslid en docent er bij om naar Malawi te gaan? "Ik heb leerlingen die voor World Servants aan het werk gingen. World Servants is een christelijke hulporganisatie. Dat trok mij wel. Mijn broertje Marcel ontdekte dat er ook projecten van World Servants zijn voor oudere jongeren. Samen met Johannes Werkman hebben we ons aangemeld voor het project in Malawi." Wat gaan jullie doen in Malawi? "We gaan de laatste drie weken van de zomervakantie, met een groep uit heel Nederland, zo'n 25 deelnemers tot 30 jaar, scholen en huizen bouwen. Het echte aanpakwerk. Ook gaan we activiteiten met jongeren in de omgeving doen. Wat is het probleem met docenten in Malawi? "Malawi is een arm land, een echt Derde Wereldland. In de stad gaat het nog. Maar veel docenten willen niet op het platteland wonen. Daarom gaan wij helpen bij de bouw van docentenwoningen en scholen in dorpen op het platteland." Wat motiveert jullie te helpen? "We werken samen met andere christenen aan het verwezenlijken van de millenniumdoelstellingen. Die zijn gericht op het verkleinen van de kloof tussen arm en rijk. Voor het jaar 2015 moet die kloof een stuk kleiner zijn. Daarom zijn gelijke kansen voor jongens en meisjes in het onderwijs, in de vervolgopleiding en in de economie zo belangrijk. Minder armoede begint bij kleine kinderen." Gaan jullie geld inzamelen voor het project? "Ja, we willen acties houden om geld te verdienen. We zijn van plan een aantal zaalvoetbaltoernooien te houden waarbij we entree vragen. Binnenkort hebben we een weekend in Dalfsen met de andere deelnemers aan het project. Daar horen we meer over het organiseren van acties."

Archief > 2007 > april