ChristenUnie jongeren willen actief meedenken over jeugdbeleid.

jeugdbeleidvrijdag 09 februari 2007 21:30

Jongeren en politiek. Da's niet echt een combinatie die je snel zult leggen. Toch heeft de ChristenUnie in Slochteren een jongerenafdeling die graag meedenkt over het beleid. En daar maken we natuurlijk op onze beurt als fractie graag gebruik van.

Tijdens de PerspectieF jaarvergadering werd er gesproken over het jeugdbeleid in de gemeente Slochteren. Als we daar naar kijken blijkt dit al behoorlijk verouderd. Er ligt wel van alles op de plank, maar een evaluatie van beleid is nu echt eens nodig. Beleid lijkt nu ook erg versnipperd. Binnenkort komen hopen we daarover in de commissie Leren, werken en zorgen (LWZ) en in de gemeenteraad te spreken. Er ligt al een zogenaamd A4-tje waarop de uitgangspunten staan verwoord. De verdere inkleuring van en het daarop te maken beleid moet nog plaatsvinden. Belangrijk is in ieder geval dat er voldoende overleg is met de jongeren zelf. Als we kijken naar het overleg dat bijvoorbeeld wordt gevoerd over de WMO valt het op dat er vooral met ouderenorganisaties en belangenplatforms in de zorg wordt gepraat. Jongeren die ook deel uitmaken van delen van de WMO lijken een beetje buiten beeld. Voor het nieuw te vormen beleid lijkt het ons goed dat we dat breed klankborden. Natuurlijk zitten we in de luxe positie dat we dat allereerst met onze eigen jongeren kunnen doen.

Bij de bespreking van de volgende stelling:

"Ik vind dat de gemeente nu teveel praat over jongeren, zonder dat ze weet wat er echt speelt."

Kwam het volgende onder andere het volgende naar voren:

• Een groot deel ondersteunt dit, en geeft daarvan voorbeelden.
  • "De" bestaat niet, dus ook niet als we het hebben over jongeren. Het is belangrijk dat er een doelgroepbenadering is.
  • Wat goed gaat wordt niet positief gestimuleerd, maar als vanzelfsprekend gezien.
  • De aandacht voor jongeren is wel verbeterd, maar betrek hen ook bij het te maken beleid en vooral de uitvoering daarvan. Laat ze bij het realiseren van voorzieningen ook zelf meewerken.
  • De inzet van de jeugdwerker moet vooral zijn het samen met de jongeren kijken wat kan. Daarbij moeten ook taken door jongeren zelf worden ingevuld.
  • Betere voorlichting over wat er allemaal wordt gedaan en voor wie.

Binnenkort bespreken we met elkaar het A4-tje van het College en hopen daarmee richtingen en aandachtspunten mee te kunnen geven. De bespreking en de uitkomsten daarvan zullen straks te vinden zijn in het dossier Jeugdbeleid.

Gemeenteraad

Archief > 2007 > februari