Lippendienst.

kameleonzaterdag 22 juni 2013 12:00

Afgelopen donderdag werd in de commissie Leren, Werken en Zorgen het verzoek tot sluiting van OBS “Lutje Til” in Tjuchem besproken. Een verzoek waar de ChristenUnie kanttekeningen bij heeft geplaatst. In korte tijd is het de tweede keer dat OPOS met een dergelijk verzoek komt.

Na Schalmeda in Overschild volgt Lutje Til in Tjuchem. We vroegen dan ook who’s next in line! Want uit de jaarrekening die bij een ander agendapunt werd behandeld was duidelijk te zien dat er meer scholen van OPOS in de gevarenzone komen. Het is dus niet de vraag of, maar eerder wanneer de volgende school voor de bijl gaat.

Bij de behandeling van de jaarrekening 2012 hadden we daarom al gevraagd of de wethouder het gesprek aan wilde gaan met OPOS om te komen tot en visie op kleine scholen. De nu bekende visie vinden we als fractie weinig visionair, omdat het blijk geeft van een alleen kwantitatief kijken naar de scholen. Een leerlingenaantal weergeven is voldoende zo lijkt het. Kijk wat ons betreft ook kwalitatief naar scholen. Weeg mee dat er met de komst van passend onderwijs ongetwijfeld behoefte ontstaat naar scholen die vanwege hun kleine setting erg geschikt zijn voor leerlingen die het op een grote basisschool niet redden. Geef ook initiatieven een eerlijke kans. Uit gesprekken en documentatie hebben we de indruk dat de manmoedige poging van het dorp Tjuchem een erg moeilijke missie was. De tijd was gewoonweg te kort.

De politieke partijen gaven allemaal aan dit besluit met spijt in het hart te nemen. Dat de PvdA, VVD en Gemeentebelangen daarmee de kleine scholen zoals “Lutje Til” vooral lippendienst bewijzen wordt duidelijk wanneer ze moeten erkennen dat ze eerder geen aanleiding zagen om mee te stemmen in de motie die door de ChristenUnie werd ingebracht om kleine scholen een kans te geven. De leerlingennorm mag dan van de baan zijn, - alhoewel hoe zeker is dat-, bekostiging van kleine scholen staat nog steeds onder druk. Kortom een organisatie met kleine scholen is kwetsbaar. Ach ja het kalf en de put, het zijn ideale momenten voor lippendienst.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht