2012.

donderdag 05 januari 2012 16:00

Voor iedereen allereerst een heel erg goed 2012! Laten we hopen dat het ons brengen zal wat we er van verwachten. Voor veel mensen een moment om stil te staan bij een jaar dat opnieuw voorbij is gevlogen.

Nieuwsitems brachten elk hun eigen jaaroverzicht, de NOS had er zelfs een heel aantal rondom thema's, en voor het nieuwe jaar geldt dat er vast wel aandacht is voor de extreme wateroverlast in delen van onze provincie. In Slochteren lijkt het allemaal mee te vallen, ook al zijn er ook hier op de weilanden flinke plassen te vinden en staat het water in het Slochterdiep behoorlijk wat hoger dan gewoonlijk.

Politiek is2012 inelk geval een interessant jaar voor de politiek. Er komt van alles op de gemeente af. We beginnen in januari al met Meerstad, nog steeds een mooi project, maar helaas niet de wind mee. Groningen zal het alleen verder ontwikkelen en daarmee krijgt Slochteren de kans om uit het project te stappen. De molensteen waarover het Dagblad sprak heb ik zelf wel eens zo gevoeld. Al was er door snel en duidelijk optreden ook bijna altijd wel weer een passende oplossing. De vergaderingen in de Gemeenschappelijke Regeling waren zeker als het ging om de school erg interessant en door de verschillen in stijl tussen de stadjer en Slochter raadsleden was er altijd wel wat te beleven. En er zijn goede en waardevolle contacten ontstaan die naast plezierig ook erg nuttig zijn.

Iets anders is de grote toestroom van overheidstaken naar de gemeente. Ik heb er al vaker op aangedrongen dat we snel moeten zijn in het oppakken van die nieuwe verantwoordelijkheden. Voor de troepen uitlopen is natuurlijk niet nodig, maar wie een beetje het gemeentelijke nieuws vanuit Binnenlands Bestuur, VNG en de andere media volgt weet voor 90% hoe de vlag er bij komt te hangen. De Wet Werken naar Vermogen en de Jeugdzorg zullen mijn speciale aandacht hebben het komende jaar.

En dan zal ongetwijfeld opnieuw de vraag over de schaalgrootte van gemeenten weer om de hoek komen. Kan Slochteren het? Ja, is op voorhand mijn antwoord. Want schaalvergroting hoeft niets te maken te hebben met kwaliteit en efficiency. En dat geldt natuurlijk ook voor de bestuurbaarheid. Want wordt Amsterdam nu zoveel beter bestuurd als pak ‘m beet Slochteren? Het heeft alles te maken met papieren werkelijkheden die gebaseerd zijn op parameters van onderzoekers en niets zeggen over de gevoelde of ervaren werkelijkheid.

In elk geval genoeg te doen voor de komende 360 dagen die het jaar 2012 nog voor ons in petto heeft. Deo Volente natuurlijk!

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht