Just another week.

webbanner-gebarentaal-notitiezaterdag 12 november 2011 16:00

Of toch niet, want hoe dan ook de week was wel bijzonder. Na al een week in functie te zijn werd Geert Jan ten Brink beëdigd door de CdK. Daar zijn we als ChristenUnie blij mee.

In de betrekkelijk korte tijd tussen het afscheid van Cees Verstegen en zijn aantreden hebben Gerard Renkema als waarnemend raadsvoorzitter en Gea Huizing als loco-burgemeester prima gefunctioneerd. Om direct maar even duidelijk te zijn naar alle aanwezigen uit Hoogezand-Sappemeer. De verzoeken om de verkering om te zetten in een sterkere verbinding zien we niet zitten. Slochteren kan het prima zelf en laat het bij de samenwerking op gebieden die daarvoor winst opleveren en de gemeentelijke organisatie over en weet versterken.

Persoonlijk heb ik sinds maandagavond een extra reden om een fusie niet zo te zien zitten. De begrotingsraad die ik in Hoogezand bijwoonde kenmerkte zich door een gevoel van jeuk. Die werd veroorzaakt door zowel het optreden van een deel van de raad als van het college. De bijdragen van sommige fracties gaf met het gevoel; waar heb jij de afgelopen maanden geleefd. Veel verder dan een motie papierprikker, katten op Den Haag en zeuren over Sinterklaas kwam de fractievoorzitter van de PvdA niet. De prijs voor beste clown in het politieke circus gaat met stip naar de fractievoorzitter van de VVD.

De inhoudelijk goed voorbereide technische vragen en de bijdrage van de ChristenUnie werden afgedaan als cynisch. De wethouder ging nog een stapje verder door de ChristenUnie er van te betichten dat zij het college frauduleus handelen verweet. Daarop kwam ze op aandringen van Roodgewoon terug. Al was het wel een erg slap excuusje. De burgemeester had na deze aantijging direct in kunnen grijpen.

En dan onze raadsvergadering. De ChristenUnie heeft een aantal zaken aangestipt. De decentralisaties moeten goed en tijdig worden voorbereid. Daarmee heeft de raad kans om te sturen op het resultaat. We weten dat het komt dus laten we duidelijk maken wat wel en niet wenselijk is. Voor de bibliotheek willen we gaan voor een zo optimale dienstverlening. We denken aan een andere samenwerking binnen het cluster dat we hebben. Waarom moet Slochteren uitgebreid worden tot een volwaardige bibliotheek terwijl we er binnen het cluster in Hoogezand als één hebben. Wethouder Scheidema ging er wel erg gemakkelijk aan voorbij en gaf dat vervolgens ook wel toe door te wijzen op het ontbreken van een schording.

Het minimabeleid blijft voor ons glashard en helder; afgezien van wettelijke verplichtingen is het bestaande minimabeleid goed en dat willen we goed houden. De veranderingen die de Wet Werken naar Vermogen met zich meebrengt kennen we nog niet. Daar moeten we als gemeente ook niet op vooruit willen lopen.

De begroting zelf keurden we goed. Het ingediende amendement van het CDA en de motie van GroenLinks/D66 hebben we afgewezen. Evenals het voorstel waarmee de PvdA opnieuw te elfder ure kwam. Kolen en geiten die de PvdA wil sparen zorgen voor een onduidelijk beleid. Als je al wat wilt, kom er dan goed doordacht mee en doe dat net als elke andere zichzelf respecterende fractie met een uitgewerkt voorstel, dat je vooraf ook even hebt laten bekijken op haken en ogen.

De kers op de taart was een goed overleg van de BestuurdersVereniging. Enthousiaste verhalen vanuit de verschillende regio’s over het najaarscongres en veel nieuwe plannen voor de toekomst. Een ChristenUnie geluid dat het verdient om overal door te klinken. Daar zet ik me graag voor in. Op naar een sprankelend voorjaarscongres op 24 maart in Amersfoort. Maar eerst de inspriratiedag op 19 november!

Reacties op 'Just another week.'

Peter
Geplaatst op: 19-07-2016 13:53 Quote
So I just read of what the content of this and began to think that there is no really doubt why this post talks about complimenting and uses praising word about this. So thanks for sharing this great post. Get best garage flooring from http://garageflooringuk.co.uk/garage-flooring.html