Geloofwaardige kameleonen?

kameleondinsdag 01 juni 2010 08:30

Week 22

Dinsdag

Krimp of krimp thats’s the question waar de Eemsdelta zich de komende jaren verder over mag buigen. Want hoe je het scenario ook uitstippelt ook de minst negatieve uitkomst laat een krimp van de bevolking zien. Dat is een realiteit die bij sommigen nog wat moeilijk tussen de oren zit. Het is natuurlijk ook niet echt iets waar een bestuurder graag de boer mee opgaat. Want groei is goed, groei van de economie, groei van welvaart, groei van…. En ja ook groei van bevolking. Hoe is minder belangrijk, als we maar vooruitgang boeken. Politieke realiteitszin maakt de ChristenUnie in de ogen van een deel van de kiezers soms misschien een wat saaie partij. Durf te dromen past weldegelijk bij de ChristenUnie, maar waar anderen blijven dagdromen of ons nachtmerrie scenario’s voorhouden, is er bij ons naast droom ook visie. Dat komt goed uit in de campagnefilm, ik zie een land… waar ook in krimpgebieden mensen volop mee kunnen doen.

Vanmiddag was er in aanwezigheid van André Rouvoet, Ed Anker, GS, PS en DEAL-gemeenten in Delfzijl een krimpconferentie bij Groningen Seaports. Daar wordt door wethouder Meindert Joostens de bestuurlijke opgave geschetst. Een gloedvol betoog van Harm Post van Groningen Seaports en achtereenvolgens de bijdragen van woongroep Acantus, de Ommelander Ziekenhuisgroep en vanuit het onderwijs het Fivelcollege geven aan hoe zij de toekomst zien, voor welke opgaven zij zich geplaatst zien en wat daarbij ook vanuit de overheid wordt gevraagd. Het voert te ver om alles in een notendop samen te vatten. Maar dat het een prima bijeenkomst was, en de tijd natuurlijk veel te kort was duidelijk.

Maandag

Heb me vanmorgen bijna verslikt in de eerste slok thee. Bij het openplooien van het Nederlands Dagblad valt mijn oog, onder het koppensnellen, op een artikel van demissionair minister Ab Klink en een voor mij onbekend Tweede Kamerlid, dus één van de grijze muizen van het CDA. Met een ronkende kop geven ze aan dat de ChristenUnie het met de zorg vele malen slechter voor heeft dan het CDA. De kameleons kleuren dit ook nog eens prima in door onder andere de dominee in het voorbeeld aan te halen. De webeditie krijgt dan van mij ook vanmorgen nog reactie. Want de inhoud van het stuk is zo doorzichtig en afgestemd op het lezerspubliek dat het wel een hele sneue vorm van zieltjeswinnerij is geworden. Verschillende reacties maken duidelijk dat de gemiddelde lezer wel is geschrokken. Maar ook hier is dankzij het Internettijdperk het CPB zo te raadplegen, en via zoekfuncties heb je in een mum van tijd een schat aan informatie. Zowel de ChristenUnie als het CDA bezuinigen op de zorg. (elk 0,25 miljard) Daarbij hebben beide –naast zowat heel ‘Den Haag’- voor ogen dat het efficiënter en effectiever moet in de zorg. Het CDA gaat echter verder en houdt er in haar berekeningen serieus rekening mee dat die efficiency en verdergaande marktwerking ook geld op gaan leveren die ten goede moeten komen aan de zorg. Nu hoef je afgestudeerd econoom te zijn om te kunnen voorspellen dat dit soort speculatie ook wel eens heel anders uit zou kunnen pakken. Want jezelf met dit soort verwachte doelmatigheidswinsten rijk rekenen met een stel-dat-scenario is natuurlijk heel verlokkelijk, maar ook pure speculatie. Nog los van de vraag of je dit soort collectieve voorzieningen moet privatiseren. Want naast voordelen kleven er ook zeker nadelen aan. De ChristenUnie kiest ook hier voor het principe de sterkste schouders de zwaarste lasten. En dat vind ik naast christelijk, want direct een opdracht van Jezus Christus, (Bergrede) ook nog wel het meest sociaal. Het CDA heeft blijkbaar alles nodig om de dalende trend van de politieke barometer te keren. Daarbij is alles gerechtvaardigd en dat doel heiligt alle middelen. Wanneer ze dan ook zelf aangeeft waar zij nadelige keuzes maken voor de patiënt is er niets aan de hand. Maar zoals wel vaker keurt ook nu de CDA slager haar eigen vlees niet. Dat schuurt tegen het populisme aan en past niet bij de traditie die deze partij heeft. Gelukkig is er voor haar kiezers een volwaardig alternatief dat bewezen heeft niet weg te lopen voor de moeilijke keuzes die snel dichterbij komen. Op 9 juni gaat de keus dus ook om geloofwaardigheid en op dat punt heeft het CDA alle credit verloren.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht