IJs.

ijszaterdag 27 maart 2010 22:00

Beetje rare titel om een weblog te beginnen nu de temperatuur al even boven de 20 graden Celcius kwam op donderdag, en ook de laatste restjes sneeuw uit de sloten zijn verdwenen. Toch speelde het ijs op verschillende momenten deze week een rol. Allereerst omdat ik samen met een hele grote groep leerlingen aanwezig was bij het NK ploegenachtervolging op de ijsbaan in Haarlem. Uiteindelijk werd ons team zevende van Nederland, best iets om trots op te zijn. Het resultaat van het provinciaal kampioenschap werd met 6 seconden verbeterd.

Haarlem kende ik nog niet heel erg goed. Beetje de standaarddingen die iedereen denk ik wel weet: Het beleg van Haarlem, de beroemde verhalen van Kenau, die zo las ik laatst in een boek naar alle waarschijnlijkheid niet echt op waarheid berusten. Natuurlijk ook de Bavokerk aan de Grote Markt, waar Fokker ooit oefenrondjes met zijn Spin vloog.

Natuurlijk moest er met dat mooie weer ook van het eerste ijsje van 2010 worden genoten, keuze genoeg bij de Italiaan. Met een aantal leerlingen heb ik daarna de Bavokerk van binnen bekeken. Wat een pracht en praal in zo’n groot gebouw.

De dag voor het NK werd de laatste openbare ronde van de coalitiebespreking gehouden. Het leek erg veel op bekende plichtplegingen. Inhoudelijk vond ik het maar een vertoning. GroenLinks/D66 maakte geheel misplaatst wat misbaar over het niet gehouden gesprek. Dat ze zelf nogal moeite hadden de eigen ‘fractieagenda’s’ passend te krijgen werd nogal onderbelicht. Het sterkste argument was opnieuw dat de kaarten waren geschud. Die opmerking werd ook al gemaakt voor er ook maar sprake was van een uitnodiging tot gesprek. Dan zelf nog een paar uur vooraf afbellen is dan ook vooral aan jezelf te wijten.

Gemeentebelangen deed er het zwijgen toe, ze beloofden nog wel door te gaan op de ingeslagen weg. Inhoudelijk was het CDA de enige partij die iets had in te brengen. Daarmee laten ze zien dat het hen niet gaat om het zoeken van tegenstellingen, maar zeker in de komende moeilijke periode, samen één front wil vormen.

Na afloop werd er een lijstje rondgedeeld met beoogde commissievoorzitters. Volgens formateur Gea Huizing waren de keuzes daarin allemaal heel erg logisch. Het zal wel aan mij liggen, maar om met droge ogen te beweren dat hierin ook maar enigszins sprake is van logica? Rekening houdend met de genoemde argumenten klopt er in elk geval erg weinig van. Zo was er gekeken naar grootte van fracties, verdeling tussen beoogd oppositie en coalitie, uitslag van de verkiezingen. De ChristenUnie mag het doen met een plaatsvervangend voorzitterschap voor de commissie LWZ. Voordeel is dat we in elk geval de handen vrijhouden om inhoudelijk mee te doen aan de commissiebesprekingen. Ik heb er inmiddels vrede mee, maar blijf de manier waarop dit is gebeurd niet erg netjes vinden. Een niet nodige uitglijder.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht