Count down

countdowndinsdag 02 maart 2010 10:00

De week van de verkiezingen voor een lokaal bestuur.

Woensdag 3 maart 2010.

De dag van de waarheid! Vandaag gaan we naar de stembus. Ik ben de hele dag in Tjuchem te vinden een altijd gezellig locatie met zo nu en dan een kleurrijke stemmer. De dag vliegt dan ook voorbij. Op het gemeentehuis heerst een gespannen stemming. De uitslagen laten bijna overal absoluut en procentueel winst voor de ChristenUnie zien. De voorlopige uitslag, maar goed da’s ook weer zo formeel, geeft de ChristenUnie 3 zetels, en is in stemmen nu de tweede partij van Slochteren. De coalitie heeft zich prima weten te handhaven. Verwacht verlies voor de PvdA, maar nog steeds de grootste, de VVD verliest heel licht, maar wint er ook een zetel bij. Overal winst voor de lokale partijen. Slochteren is de uitzondering op die regel. Opnieuw hebben ze mazzel met een restzetel. Was de raad opnieuw bezet door 15 raadsleden dan hadden ze er namelijk wel één verloren. Het CDA hadhaafd zich met verlies op twee zetels. Ten slotte kan ook Gerard het werk wat verdelen. “GroenLinks/D66 nu nog lijst 6” mag van de kiezer zijn “lijfspreuk” houden. En aan de gezichten te zien viel het hen allemaal wat tegen.

Dinsdag 2 maart 2010.

Nog één dag te gaan, en volgens mij zijn lokale verkiezingen nog nooit zo gegaan over landelijke politiek als deze keer. Ik vind dat erg slecht en baal er behoorlijk van. Want ook de lokale thema’s doen er toe. Zeker in Slochteren, het maakt namelijk nogal uit wie er straks aan de knoppen draait. We krijgen zware tijden door de doorwerking van datzelfde landelijke beleid. Onze financiën zullen onder druk komen te staan. De ChristenUnie heeft bewezen dat ze een gezond en effectief financieel beleid voert en ook ideeën ontplooit. Dat is goed voor alle inwoners van Slochteren. Het vormt namelijk de basis voor het in stand houden van voorzieningen die we belangrijk vinden. Een stem op de ChristenUnie is dus een stem voor het behoud van een prettige woon- en leefomgeving waar het goed opgroeien en oud worden is.

Maandag 1 maart 2010.

Vandaag naar Amsterdam voor het Festival van de lokale democratie. Daar mag ik met 14 anderen meedoen aan het debat. Graadmeter voor de inbreng is de applausmeter. Veel partijen hebben gekozen voor een flinke hoeveelheid klapvee. En dat heeft ook wel weer zijn charme, het is weer eens wat anders dan een jury of panel.

Later op de avond bezoek in samen met Jeanette, ChristenUnie lijsttrekker uit Hoogezand-Sappemeer, de live uitzending van Pauw en Witteman. Daar had ik altijd al eens bij willen zijn en nu kon alles eens mooi gecombineerd worden. Gast in de uitzending is Jan Peter Balkenende. Ik zit op nog geen twee meter achter hem. Vanuit de zaal komen scherpe vragen die met de nodige omwegen in taalgebruik om in sporttermen te spreken allemaal naar de grond worden gespeeld. Dat vond ik eigenlijk wel jammer. Het lijkt er steeds meer op dat politiek bedrijven een zoeken is naar een public opinion die inwisselbaar is. Durf stelling te nemen en houdt vast, dat zou de geloofwaardigheid van de politiek ten goede komen.

Tegen 3:30 kan ik eindelijk mijn bed opzoeken. Dat wordt dus minder dan drie uur slaap vandaag. Moet je ook weer niet te vaak hebben.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht