Betrokken en stabiel.

stabiel en betrokkenzaterdag 07 november 2009 12:00

Week 45.

Het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie voor de periode 2010-2014 is deze week flink verder gekomen. Het verfijnen, herschikken en controleren van het programma zal de komende week nog wel wat aandacht vragen, maar daarna kan het naar de leden en vervolgens staat het nog een periode open voor revisie. Wanneer dat allemaal achter de rug is wordt het programma openbaar gemaakt en dan vindt u hem natuurlijk ook op de website. Ook daarbij zal worden gekozen voor een interactief traject. Hoe dat er precies uit zal zien zal in de maand december duidelijk worden. De “digitale infrastructuur” is op de achtergrond van de website al wel aangemaakt.

Afgelopen dinsdagavond had ik voorafgaande aan de fractiebespreking nog een overleg om verdere concrete input te hebben voor het programma. Daarbij zijn natuurlijk ook de cijfers belangrijk. Want een programma moet natuurlijk ook uitvoerbaar zijn. Aan allerlei beloften die vervolgens vanwege de praktische en/of financiële haalbaarheid niet worden uitgevoerd hebben we natuurlijk helemaal niets. Ik hoop dat ook de andere partijen in Slochteren daarmee rekening houden. Ik ben benieuwd. Van de PvdA weet ik dat het programma klaar is. Het was op de markt in Slochteren verkrijgbaar. Ik heb het nog niet gezien.

Slochteren en Hoogezand-Sappemeer werken veel samen. Die samenwerking op fractieniveau is erg beperkt. Bij onze fractie is dat anders. We proberen zo optimaal mogelijk gebruik te maken van elkaars kennis. Wat voor ons als gemeente belangrijk is om te weten vanuit Hoogezand is dan ook goed bekend. Deze week werd er in de commissie Welzijn bij onze preferente partner gesproken over het Bureau voor Werk en Re-integratie. (BWR) We hadden dit in Slochteren al besproken, maar het is ook goed om te weten hoe er bij de andere partner wordt gedacht over deze ontwikkeling. Het heeft namelijk nogal wat gevolgen.

Wat nu al wel bekend is, is dat we in december een volle agenda van de commissie LWZ kunnen verwachten. De verordeningen van de Wet Investeren Jongeren (WIJ) en de beslisdocumenten over de BWR moeten namelijk voor 1 januari 2010 zijn vastgesteld. In Hoogezand hebben ze de noodverordening voor de WIJ al behandelt. Slochteren is erg laat,want feitelijk is de wet al ingegaan op 1 oktober van dit jaar. Volgens een eerste scan is er niets aan de hand. In Hoogezand werd er in dit verband anders naar Slochteren gekeken. Ik ben natuurlijk al begonnen met het verzamelen van achtergrondinformatie en zie daarin ook reden om minder optimistisch te zijn.

Donderdag werd de Burap II besproken. Gerrit was woordvoerder omdat ik mocht voorzitten. De inbreng van de ChristenUnie leest u natuurlijk ook op de site. De belangrijke aandachtspunten waren. Alcohol, jeugdbeleid, energie en duurzaamheid en voorzieningen. Het totaal positieve saldo van 550.000 euro stemt de ChristenUnie tot tevredenheid. We zien daarin de hand van wethouder Jan Jakob Boersma terug.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht