Al is de leugen nog zo snel...

groeivrijdag 09 oktober 2009 16:30

Een terugblik op de week waarin ook de waarheid voor het voetlicht kwam.

Door een druk programma deze keer maar eens een terugblik op de hele week. Op allerlei momenten was er wel iets te doen. Maandag bezocht ik na de ouderavond op school, die gelukkig voorspoedig verliep de eerste bijeenkomst die ging over het bestemmingsplan buitengebied. Een goed discussie en ook erg goede vragen. Boeren zijn natuurlijk belangrijke dragers van ons culturele plattelands erfgoed en hebben een genuanceerde kijk op de ontwikkeling in de natuur. Daarin worden zo bleek ook maandagavond de economische en ecologische belangen op een goede manier tegen elkaar afgewogen. Dat is een manier van denken die al eeuwenlang opgeld doet en ook voor vandaag nog steeds veel nut heeft.

Over boeren gesproken! Gemeentebelangen wierp zich op als de boerenbelangenbehartiger bij uitstek. Daarbij maakten ze doelbewust, want als het bewust is gegaan is het ontzettend stom, de keuze om de integriteit van Jan Jakob Boersma ter discussie te stellen. Daarbij wisten ze natuurlijk heel goed hoe het zat, het was hen namelijk eerder uitgelegd.

Nu is de manier van politiek bedrijven bij deze club de afgelopen jaren sowieso al bedenkelijk. Bedenkelijk wordt het pas echt als je zomaar van alles gaat roepen en doelbewust leugens de wereld in helpt. Terecht dat daar een weerwoord op is gekomen. In de commissievergadering is door LTO dan ook vol lof gesproken over de manier waarop Jan Jakob staat in dit dossier.

Wie alles nog eens de revue laat passeren hoeft niet zo heel erg veel moeite te doen om te zien wat hiermee wordt beoogd. Allereerst het zwart maken van de agendacommissie. Het beeld scheppen dat de coalitie daar de dienst uit maakt. Het is zielig roepen en ach en wee klagen. Natuurlijk weet men beter. De agendacommissie kent namelijk leden van CDA, GroenLinks/D66, PvdA en VVD. Maar dat is natuurlijk niet interessant. Het doet me denken aan de stijl van de roddelpers. Het hoeft niet waar te zijn, als het verhaal maar lekker verkoopt. Dus schreeuwen we gewoonweg dom verder.

Als ik de landbouw was zou ik me stevig gebruikt voelen door deze club. Natuurlijk was het allemaal geen verkiezingsretoriek. Nee, adverteren met je lijstnummer is natuurlijk voor iets anders bedoelt.

Nu was het volkomen terecht geweest wanneer er donderdagavond excuses waren gekomen voor de knullige manier waarop men de hele zaak heeft aangepakt. Dat excuus bleef uit. Dat vind ik jammer en ook getuigen van laf gedrag. Opvallend ook als je woorden gebruikt als ‘vermoeden’ en ‘indruk’. Als je het vermoeden hebt van en de indruk hebt dat….. is dan een belletje of mailtje niet een goede manier om na te gaan of dit ook klopt. Of we vooral zorgvuldig met elkaar om willen gaan.

Gelukkig zijn er ook nog andere zaken in de politiek. Die gaan namelijk wel om de inhoud. Dit keer in de commissie Bestuur, Middelen en Ruimte vooral door de kadernota duurzaamheid. Voor de ChristenUnie een belangrijk onderwerp, want alles heeft te maken met de keuzes die we als mensen maken in de omgang met de schepping. Daarom mag er van ons ook wel een tandje bij. Al vinden we de doelstellingen die worden nagestreefd erg ambitieus. We kiezen in ieder geval voor een aanpak en niet voor de hap-snap-benadering. Duurzaamheid is voor de ChristenUnie ook meer dan alleen kijken naar het milieu. Het heeft ook te maken met de hele manier van denken. Een ketenbenadering die past bij het streven naar verbeteringen in het milieu- en klimaatbeleid. Mondiaal zijn we natuurlijk als gemeente een kleine speler, maar zoals een oude slogan aangeeft geldt ook hier op milieu en duurzaamheidsgebied. “Verbeter de wereld begin bij jezelf!” Dat geldt wat de ChristenUnie betreft ook voor de manier waarop we met de derde wereld omgaan. De millenniumdoelen waar we eerder al eens op hebben gewezen hebben ook voor ons als lokale overheid kansen. Want aan afwenteling heeft niemand wat.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht