Gas 50!

gas 50dinsdag 16 juni 2009 17:00

Deze week de opmaat voor een zomer feest in Slochteren.

Donderdag 18 juni 2009.

Vanavond is de zomerbrief besproken in de commissie financiën. Er is brede instemming met de koers die daarin wordt geschetst. Op zichzelf is dat natuurlijk vreemd. Dezelfde lijn die al de hele collegeperiode wordt voorgestaan op gebied van de gemeentelijke financiën is eerder door Gemeentebelangen en CDA voorzien van scherpe bewoordingen en heeft er zelfs al eens voor gezorgd dat er tegen de gehele begroting werd gestemd. Eerder is dat al eens benoemd als opportunisme. Jammer dat het toegeven van je ongelijk voor sommigen moeilijk is. Maar natuurlijk mooi dat er nu wel overeenstemming is over de te volgen route en de keuzes. Dat brengt ook de verwachting mee dat er in het najaar wel sprake is van een begroting die raadsbreed wordt gedragen.

Woensdag 17 juni 2009.

Wie gisteravond de afstemde op radio Noord en de berichten op de website van de kranten heeft bijgehouden, hoort en leest veel over het bezoek van de koningin aan Slochteren. Daarin komt ook regelmatig de roep om meer profeit van de aardgasbaten. Er is becijferd dat het Groningenveld meer dan 200 miljard heeft opgeleverd. Dat is een flinke som geld. Ook hier blijkt dat met de kennis achteraf het geld beter een andere bestemming had kunnen krijgen. Nakaarten achteraf is natuurlijk altijd makkelijk. Zelfs raadsleden in Slochteren hebben zich al eens schuldig gemaakt aan dit soort gemakkelijke retoriek. Ze weten natuurlijk zelf ook wel dat ze daar helemaal niets aan kunnen veranderen.

Dinsdag 16 juni 2009.

Om meerdere redenen een bijzondere dag. Je zou bijna vergeten dat ik een jaartje ouder ben geworden. Gelukkig is er 's morgens toch nog wel ruimte om dit kort te vieren. Daarna op naar de Fraeylemaborg waar we de aftrap hebben van 50 jaar gas. Het was al weer een tijdje geleden dat ik werd benaderd met de vraag 'waar gaan wij naar toe?' Blijkbaar ben ik de enige genodigde die op de fiets komt, en dat valt natuurlijk op. Duurzaam is het natuurlijk wel. Hoogtepunt is natuurlijk het bezoek van de koningin. De basisschooljeugd zorgt voor een mooi oranje geheel en juigt al wanneer de helikopter aan komt. Toch bijzonder om dit van dichtbij mee te mogen maken. Oranjegezind ben ik al zolang ik me kan heugen. En met deze vertegenwoordiger van het Huis van Oranje ben ik erg tevreden.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht