Cultuur onder de loep.

loepzaterdag 16 mei 2009 12:15

De week after

Een week waarin ik regelmatig met anderen heb mogen spreken over de commissievergadering Financiën waarin de jaarrekening 2008 is behandelt. Waardering voor de inbreng van de ChristenUnie is natuurlijk altijd heel erg prettig om terug te krijgen. Op straat, bij een bezoekje aan iemand thuis, in de rij voor de kassa in de C1000 en zelfs door de collectant aan de deur. Ik heb inmiddels de vergadering op dit onderwerp meer dan eens teruggeluisterd op http://slochteren.raadsinformatie.nl/?Commissie=355&Vergadering=9348 Wie niet aanwezig was kan het dus ook eens beluisteren. Zeker eens doen! Aan de vragen heeft ook de bijdrage over de jaarrekening 2008 in ’t Bokkeblad bijgedragen. Ik ben erg benieuwd hoe er straks bij de raadsvergadering door een aantal partijen wordt omgegaan met het onderwerp jaarrekening. Ik ben al bezig om vanuit de commissievergadering verder de lijn van de ChristenUnie uit te zetten.

De laatste tijd is me opgevallen dat sommigen denken vanuit hun raadslidmaatschap alles te kunnen doen. Daarbij geldt de regel, het hoeft niet waar te zijn wat ik zeg of schrijf, als ik ook maar een aantal mensen wijs kan maken dat het echt zo gaat als ik laat voorkomen, is mijn opzet geslaagd. We doen dan ook graag voorkomen dat er veel vooraf wordt besproken in allerlei kamertjes waar de burger niet is. Technische vragen mogen ineens niet meer. En of de wakkere burger daar vooral even goede nota van wil nemen.

Eigenlijk zou je om zulke opmerkingen en praatjes voor de vaak moeten lachen. Technische vragen zijn bijvoorbeeld vaak best interessant, maar zijn soms zo complex dat het handig is dat er ook direct een eensluidend en goed antwoord komt. Daarom zijn er ook afspraken gemaakt.  Lever ze vooraf aan dan heb je voorafgaand aan de vergadering antwoord. Wie zijn eigen vragen ook voor de burger interessant genoeg vindt, leest ze om mij nog eens voor en geeft direct het antwoord dat hij ontvangen heeft erbij. Dat geheel voorzie je dan ook nog maar van je politieke kwalificatie. Dat zou ten minste het doel van de vraag moeten zijn. Die politieke discussie wordt liever gemeden. Kom je er niet meer uit dan hul je je in stilzwijgen of mompel je wat.

Technische vragen mogen dus weldegelijk! De reactie die nu naar voren komt vanuit een deel van de oppositie versterkt me nog meer in het idee dat de vraag op zichzelf nog niet eens zo belangrijk wordt gevonden. Het is veel belangrijker om te roepen dat je vraag niet wordt beantwoord. Inmiddels zijn alle antwoorden op de technische vragen in de mail naar ons toegekomen. Da’s ruim voor de raadsvergadering. Want tijd is ook zo’n heikel onderwerp. Vreemd dat ik zo vlak voor de vergaderdata nog vaak volle fractiebakjes vind. Heb je alle stukken op tijd, maak je er nog geen gebruik van. De eerst volgende keer als iets later is zullen we het wel weer horen.

Leuk en nuttig was het tweede cultuurdebat op dinsdagavond. We hebben daar met elkaar gepraat over de mogelijkheden voor kunst en cultuur in de gemeente. Is er bijvoorbeeld een tekort aan ruimte of hebben we daar eigenlijk geen beeld van. Wat kan de koppeling toerisme en kunst en cultuur betekenen. Hoe richten we de culturele commissie in. Kortom veel verschillende onderwerpen. En na afloop leuke contacten met mensen uit het brede culturele veld. Ideaal om mailadressen uit te wisselen en alvast vervolgafspraken te maken.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht